Test Ride Yamaha MT-09 Y-AMT: Αυτόματα στο 2025
Η δοκιμή μεγάλης διάρκειας της Yamaha MT-09 Y-AMT ξεκίνησε με τη δύση του 2024 και θα συνεχιστεί και τις δύο πρώτες εβδομάδες του 2025. Στόχος, να δούμε πως μια νέα τεχνολογία αυτόματου κιβωτίου ενσωματώνεται σε μια μοτοσικλέτα γνωστή για τα δυναμικά της χαρακτηριστικά και τι σημαίνει αυτή όχι μόνο στην καθημερινότητα, αλλά σε κάθε επίπεδο χρήσης.
Εξάρες με την πρώτη
Όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2014, η Yamaha MT-09 κέρδισε τις εντυπώσεις με το χαμηλό βάρος, τον ισχυρό και ροπάτο κινητήρα και την ικανότητά της να προσαρμόζεται απόλυτα στις απαιτήσεις του αναβάτη της. Η MT-09 είναι μια μοτοσικλέτα «πασπαρτού», η οποία θα μείνει στην ιστορία ως μεγάλη επιτυχία της Yamaha και μια από τις πιο συναρπαστικές στην οδήγηση, αλλά και ισορροπημένες μοτοσικλέτες που κατασκεύασε ποτέ.
Με την εξέλιξη των ετών, η Yamaha μεγάλωσε τον τρικύλινδρο κινητήρα από τα 847 στα 890 κ.εκ. και βελτίωσε τόσο τη ροπή όσο και την ισχύ του, η οποίες πλέον φτάνουν στα 93 Nm και στους 119 ίππους αντίστοιχα. Ταυτόχρονα κράτησε το βάρος χαμηλό, στα μόλις 196 κιλά, εξασφαλίζοντας μια μοναδική ευελιξία αλλά και ευκολία χρήσης.
Η πρωτόγνωρη μετάδοση
Τα αυτόματα δίκυκλα δεν είναι κάτι νέο στη ζωή των αναβατών, ελέω των scooter, αλλά οι αυτόματες μοτοσικλέτες είναι. Κάποιες παλιότερες προσπάθειες δημιουργίας αυτόματων μοτοσικλετών τόσο ευρωπαϊκών όσο και ιαπωνικών ήταν αποσπασματικές και με προβλήματα είτε αξιοπιστίας, είτε χρηστικότητας, με αποτέλεσμα να μην φτάσουν ποτέ στο επίπεδο της μαζικής αποδοχής.
Η κατάσταση όμως αλλάζει, με πολλές εταιρείες πλέον να έχουν στην παραγωγή ή στα σκαριά της παραγωγής αυτόματα συστήματα αλλαγής σχέσεων μετάδοσης -και ένα από τα πρώτα είναι το Y-AMT της Yamaha, με το οποίο είναι εξοπλισμένη η MT-09 της δοκιμής μας.
Στα πρώτα χιλιόμετρα με την Yamaha MT-09 Y-AMT το αριστερό πόδι ψάχνει να βρει τον επιλογέα και το αριστερό χέρι ανοιγοκλείνει σαν να χειρίζεται συμπλέκτη. Πολύ γρήγορα όμως ο αναβάτης προσαρμόζεται σε αυτές τις ελλείψεις. Η οποίες είναι μάννα εξ ουρανού στην πυκνή κίνηση και γενικά στις αστικές συνθήκες. Η μοτοσικλέτα προσφέρει κατ' αρχάς δύο βασικούς τρόπους λειτουργίας της μετάδοσης: εντελώς αυτόματο (AT) με επιλογές D & D+ και χειροκίνητο (MT) σε συνδυασμό με τα προγράμματα οδήγησης Sport, Street, Rain και δύο ακόμα που μπορεί να παραμετροποιήσει ο αναβάτης.
Η πιο σοφή επιλογή είναι να ξεκινήσεις τη γνωριμία με τη μοτοσικλέτα επιλέγοντας από τον διακόπτη στο δεξιό γκριπ την αυτόματη λειτουργία AT, τουλάχιστον ώσπου να συνηθίσεις τη θέση των διακοπτών χειροκίνητης αλλαγής στο αριστερό γκριπ. Η οποία είναι τέλεια, καθώς έρχεται ιδανικά στη θέση των δακτύλων του δείκτη και του αντίχειρα, που είναι επιφορτισμένα με τις αλλαγές. Ωστόσο απαιτείται μια περίοδο προσαρμογής όχι για τη χρήση των διακοπτών αλλαγής σχέσης, αλλά για αυτούς της μεγάλης σκάλας των φώτων, των φλας και της κόρνας, που λόγω συσσώρευσης πολλών διακοπτών έχουν κάπως «περίεργες» θέσεις. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι στο αριστερό γκριπ έχουμε και τους πολυδιακόπτες χειρισμού των μενού του πίνακα οργάνων.
Η πρώτη «γεύση» ενός αυτόματου κιβωτίου
Λόγω της σειριακής λειτουργίας του κιβωτίου των μοτοσικλετών και της μικρής μάζας των γραναζιών μετάδοσης, κάθε αναβάτης γνωρίζει ότι οι αλλαγές των σχέσεων μετάδοσης είναι ταχύτατες και ακαριαίες. Αυτή η δυνατότητα λοιπόν δεν θα έπρεπε να διαταραχθεί στο αυτόματο κιβώτιο της Yamaha. Στην πράξη, τα πράγματα είναι ακόμα καλύτερα και από τις... ποδοκίνητες αλλαγές των κλασικών κιβωτίων. Το σύστημα ανεβοκατεβάζει σχέσεις εξαιρετικά γρήγορα στην πλήρως αυτόματη λειτουργία, σε χαμηλές σχετικά στροφές στην επιλογή D και σε λίγο ψηλότερες στις επιλογή D+. Σημαντική διαφορά ανάμεσα στα δύο προγράμματα υπάρχει και στο κατέβασμα σχέσεων, όπου το D είναι πολύ πιο ράθυμο με όφελος στην κατανάλωση, ενώ το D+ πολύ πιο άμεσο, με όφελος στις ταχύτατες επιταχύνσεις.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι σε σχέση με το συμβατικό κιβώτιο -με το οποίο επίσης προσφέρεται η MT-09- οι σχέσεις παραμένουν έξι, ενώ ίδια ακριβώς είναι και η κλιμάκωσή τους. Μάλιστα το σύστημα χρησιμοποιεί και το quickshifter του συμβατικού MT-09. Οδηγικά σχεδόν τίποτα δεν αλλάζει, με τη μοτοσικλέτα να παραμένει εξαιρετικά άμεση, ταχύτατη και ταυτόχρονα απόλυτα ελεγχόμενη. Φρένα και λειτουργία αναρτήσεων αγγίζουν το ιδανικό σε μικτές συνθήκες αστικής και περιαστικής χρήσης, ενώ πάντα εντυπωσιακή παραμένει η ικανότητα του crossplane μοτέρ να περνά με ιδανικό τρόπο τη μεγάλη ισχύ στο πίσω ελαστικό.
Καθώς μόλις ξεκινήσαμε τη γνωριμία μας με την Yamaha MT-09 Y-AMT και έχουμε πολλά ακόμα χιλιόμετρα να κάνουμε μαζί της σε όλες τις συνθήκες, ολοκληρώνουμε εδώ αυτή την αναφορά και συνεχίζουμε την επόμενη εβδομάδα με πολλές περισσότερες εντυπώσεις από την χειροκίνητη πλέον λειτουρία του κιβωτίου, τα προγράμματα οδήγησης και δεκάδες ακόμα τομείς απόδοσης της μοτοσικλέτας. Καλή Χρονιά.
Photo Credit: gmotion team
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!