Ένα βίντεο που δημιούργησαν το DAZN και το YouTube για να προωθήσουν την κάλυψη του Uefa Women's Champions League (UWCL) εξηγεί με σαφήνεια την συσχέτιση μεταξύ της μεγαλύτερης κάλυψης του γυναικείου αθλητισμού από τα μέσα ενημέρωσης και της αυξημένης συμμετοχής και χορηγίας.
«Όσα περισσότερα μάτια, τόσα περισσότερα likes», λέει ο αφηγητής του βίντεο με σύντομες προτάσεις, ντυμένες από ένα δυνατό soundtrack που διακόπτουν ζωντανές εικόνες από το ποδόσφαιρο γυναικών σε όλον τον κόσμο. Το βίντεο είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να εξηγήσει κανείς πώς η συνολική και προσιτή φύση της κάλυψης των δύο οργανισμών για το UWCL, είναι κάτι που το ανδρικό ποδόσφαιρο θεωρεί δεδομένο, αλλά είναι πρωτόγνωρο για το γυναικείο άθλημα.
«Όσα περισσότερα likes, τόσο περισσότερα tweets», συνεχίζει το βίντεο. «Περισσότερα tweets, περισσότεροι θαυμαστές και περισσότεροι θαυμαστές γεμίζουν περισσότερες θέσεις. Ένα γεμάτο "σπίτι" σημαίνει περισσότερος θόρυβος, περισσότερα κεφάλια να γυρίζουν. Περισσότερες κάμερες, περισσότερες γωνίες, περισσότεροι ειδικοί, περισσότερος Τύπος».
Τα στοιχεία κι οι αριθμοί δείχνουν ότι τα επιχειρήματα του βίντεο κάθε άλλο παρά άστοχα είναι. Υπάρχουν πολλές μελέτες που αποδεικνύουν τη σχέση μεταξύ αυξημένης έκθεσης, ενδιαφέροντος και εσόδων. Αλλά το ανδρικό άθλημα κυριαρχεί εδώ και πολύ καιρό στα... ερτζιανά και τον ηλεκτρονικό Τύπο, στερώντας στους περισσότερους γυναικείους αγώνες την ευκαιρία μιας πλατφόρμας, ενός βήματος.
Υπάρχουν εξαιρέσεις, όπως το τένις, φυσικά, και η συνολική κατάσταση έχει σαφώς βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια. Ο γυναικείος αθλητισμός είναι πιο δημοφιλής, πιο ελκυστικός για τα διαφημιστικά brands και τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και περισσότερες αθλήτριες από ποτέ μπορούν να κερδίζουν τα προς το ζην υπηρετώντας αυτό που αγαπάνε.
Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη πολλά που πρέπει να γίνουν για να αντιμετωπιστεί αυτή η ιστορική ανισορροπία, να αλλάξει εν γένει η νοοτροπία και να μπορέσουν όσο το δυνατόν περισσότερες γυναίκες να ζήσουν από τον αθλητισμό. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα στο γήπεδο ή ως προπονήτριες – οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται επίσης σε θέσεις back office και στα μέσα ενημέρωσης.
Στις αρχές του 2021, η Deloitte προέβλεψε ότι τα συνολικά έσοδα από τα γυναικεία αθλήματα θα έφταναν πολύ κάτω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια φέτος, ένα κλάσμα της παγκόσμιας αξίας όλων των αθλημάτων, η οποία το 2018 ήταν 481 δισεκατομμύρια δολάρια. Η αλλαγή ξεκινά με περισσότερη κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης, κάτι που επισημάνθηκε από αρκετούς παρευρισκόμενους στο OTT Summit USA του SportsPro τον Μάρτιο, που συνέπεσε με την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Το διεθνές meeting παρουσίασε την πιο διαφορετική και αντιπροσωπευτική σύνθεση ομιλητών στην ιστορία της διοργάνωσης και πολλοί χρησιμοποίησαν το βήμα τους για να τονίσουν τις συνεχιζόμενες προκλήσεις για τα γυναικεία αθλήματα, ενώ ορισμένες εξήγησαν πώς έπαιρναν την κατάσταση στα χέρια τους.
Η πρόκληση της ορατότητας
Όταν πολλοί άνθρωποι σκέφτονται για αθλητικές μεταδόσεις στις ΗΠΑ, το ESPN είναι το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό. Η κορυφαία εκπομπή ειδήσεων και στιγμιότυπων του SportsCenter είναι συχνά σε δεύτερη θέση. Ωστόσο, το 2019, μόλις το 5,4% εκατό του χρόνου εκπομπής του SportsCenter αφιερώθηκε στον γυναικείο αθλητισμό, ποσοστό που πέφτει στο μόλις 3,5% εκατό όταν αποκλείεται το Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών εκείνης της χρονιάς.
Οι αθλήτριες έχουν πλήρη επίγνωση του προβλήματος. Γι' αυτό και πολλές Ολυμπιονίκεις όπως οι Άλεξ Μόργκαν, η Σου Μπερντ, η Κλόε Κιμ, δημιούργησαν τη δική τους πλατφόρμα πολυμέσων και εμπορίου Togethxr πέρυσι σε μια προσπάθεια να πουν ιστορίες που θα αυξήσουν την προβολή του γυναικείου αθλητισμού και θα προσελκύσουν τους θαυμαστές μέσω των mainstream καναλιών.
Αν και δεν λείπουν οι επιχειρήσεις που επιδιώκουν να αξιοποιήσουν τη σύγκλιση του αθλητισμού και του πολιτισμού, η πλειονότητα αυτών επικεντρώνεται στα ανδρικά αθλήματα. Το Togethxr πιστεύει ότι υπάρχει ένα τεράστιο κενό στην αγορά που είναι έτοιμο να αξιοποιηθεί. «Ως αθλήτριες γνωρίζουμε πολύ καλά την έλλειψη κάλυψης, γιατί δεν την παίρνουμε, την νιώθουμε, την αισθανόμαστε, δεν τη βλέπουμε», είπε η Μπερντ, μία από τις καλύτερες παίκτριες στην ιστορία του το WNBA.
Η Αμερικανίδα μπασκετμπολίστρια πιστεύει ότι η απάντηση στην πιο δίκαιη κάλυψη βασίζεται στην εκτίμηση της αθλητικής κάλυψης των γυναικών για αυτό που είναι και όχι για αυτό που δεν είναι. «Μην μας αντιμετωπίζετε σαν φιλανθρωπικό ίδρυμα, επενδύστε γιατί πιστεύετε στο [γυναικείο άθλημα]», είπε. «Μη μας συγκρίνετε με τους άντρες. Γιατί δεν μπορούν να εκτιμηθούν οι γυναίκες γι' αυτό που είναι και τι φέρνουν στο τραπέζι;».
Η συμβολή του κόσμου
Όπως το γυναικείο μπάσκετ συγκρίνεται συχνά με το ανδρικό, το ίδιο συμβαίνει και με το ποδόσφαιρο. Η Esmeralda Negron βίωσε την απογοήτευση που ήρθε από την άρνηση μιας πιθανής επαγγελματικής καριέρας στον αθλητισμό. Εμπνευσμένη από την επιτυχία της ομάδας ποδοσφαίρου Γυναικών των ΗΠΑ στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 1999 που φιλοξενήθηκε στις ΗΠΑ σε κατάμεστα στάδια, βρέθηκε αντιμέτωπη με μια πολύ διαφορετική πραγματικότητα όταν επιχείρησε να παίξει ποδόσφαιρο επαγγελματικά.
«Πήγα στο εξωτερικό, στην Ευρώπη, πριν από 15 χρόνια και, όπως μπορείτε να φανταστείτε, δεν ήταν τόσο επαγγελματικό εκείνη την εποχή. Οι συνθήκες δεν ήταν καλές και η αμοιβή δεν ήταν μεγάλη, οπότε έπρεπε να κρεμάσω τα παπούτσια μου πιθανότατα πολύ νωρίτερα από ό,τι θα ήθελα και αυτό ήταν αρκετά δύσκολο».
Η Negron πιστεύει ότι ένας από τους λόγους για το χαμηλό ενδιαφέρον ήταν η έλλειψη αναγνωρισιμότητας κορυφαίων παικτών και συλλόγων. Αυτό ήταν που τελικά την οδήγησε στην κυκλοφορία του Ata Football, μιας πλατφόρμας γυναικείου ποδοσφαίρου που περιλαμβάνει τη μετάδοση live παιχνιδιών από τα κορυφαία πρωταθλήματα της Ευρώπης, καθώς και πρωτότυπο περιεχόμενο και μια βιβλιοθήκη τακτικής για προπονητές.
Η απόλυτη φιλοδοξία της είναι να βελτιωθεί το επίπεδο του παιχνιδιού και να δοθεί στις γυναίκες η ευκαιρία να επωφεληθούν από ένα επαγγελματικό σύστημα που δεν υπήρχε όταν εκείνη έκανε τα βήματά της στο γρασίδι. Προφανώς, πρόθεσή της είναι το Ata να είναι βιώσιμο. Είναι αυτονόητο ότι μια πλατφόρμα startup που εστιάζει σε αυτό που εξακολουθεί να είναι υποεκπροσωπούμενο άθλημα, μπορεί να χρειαστεί κάποια βοήθεια. Οι συνεργασίες με πιο καθιερωμένους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς που επιδιώκουν να επωφεληθούν από το αυξανόμενο ενδιαφέρον για το γυναικείο ποδόσφαιρο είναι ένας τρόπος για να γίνει αυτό!
«Μιλήσαμε με κορυφαίους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς επειδή θέλουμε το [γυναικείο ποδόσφαιρο] να ομαλοποιηθεί παράλληλα με το ανδρικό άθλημα και έτσι θέλαμε να είναι ορατά τα πρωταθλήματα των συνεργατών μας. Το παρουσιάσαμε στο NBC, το DAZN και το BT Sport και ιδού, όλοι ήθελαν να κάνουν μια επένδυση και να υποστηρίξουν το γυναικείο παιχνίδι. Επενδύουμε στα δικαιώματα και μοιραζόμαστε αυτά τα δικαιώματα, επομένως είναι λίγο άτυπο μοντέλο. Αλλά ξέραμε ότι ο γυναικείος αθλητισμός χρειαζόταν αυτή την ορατότητα και την ευρεία εμβέλεια», σημειώνει η Negron.
Το ενδιαφέρον της DAZN για το γυναικείο ποδόσφαιρο είναι αξιέπαινο, αλλά φυσικά έχει και εμπορικά κίνητρα. Η πλατφόρμα ελπίζει ότι ενεργώντας ως ενιαίος παγκόσμιος προορισμός για το UWCL και κάνοντας αγώνες διαθέσιμους σε συνεργάτες όπως το YouTube, μπορεί να αυξήσει το συνολικό κοινό για τις διοργανώσεις και τελικά να προσελκύσει περισσότερους συνδρομητές.
«Το όραμά μας είναι ένας κόσμος όπου τα γυναικεία και τα ανδρικά αθλήματα θα γίνονται αντιληπτά και θα αντιμετωπίζονται ισότιμα και δίκαια», δήλωσε η Andrea Ekblad, διευθύντρια δικαιωμάτων του γυναικείου αθλητισμού στο DAZN.
Η DAZN είναι ευχαριστημένη με την πρόοδο που έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής, υπογραμμίζοντας τις δυνατότητες βελτίωσης. Ο Ekblad είπε ότι η κάλυψη του UWCL έχει λάβει περισσότερες από 15 εκατομμύρια προβολές σε όλες τις πλατφόρμες και τα στοιχεία «φωτογράφισαν» ότι πολλοί άνθρωποι έκαναν επαναλαμβανόμενες επισκέψεις και έμεναν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αντίστοιχα λοιπόν διπλασιάζει τις επενδύσεις της στον γυναικείο αθλητισμό.
Προκλήσεις των μέσων ενημέρωσης
Αλλά οι μεταδόσεις, δεν είναι το μόνο μέσο που μπορεί να έχει αντίκτυπο. Τα παραδοσιακά, τα διαδικτυακά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν κι αυτά βαρυσήμαντο ρόλο. Η Hannah Withiam πάντα ήθελε να γίνει αθλητικογράφος, αλλά διαπίστωσε ότι σχεδόν όλοι οι αθλητικοί συντάκτες ήταν άνδρες που έγραφαν για ανδρικά αθλήματα. Στη New York Post -για παράδειγμα- διαπίστωσε ότι υπήρχαν ευκαιρίες να ασχοληθεί με το ποδόσφαιρο γυναικών επειδή όλοι οι άλλοι το αγνοούσαν. Ωστόσο, δεν ήταν εύκολο να το προσεγγίσει. Οι ιστορίες που ήθελε να πει αφορούσαν τα γυναικεία αθλήματα και αυτό ήταν φυσικό, για εκείνη ως αφηγήτρια. Δυστυχώς, όλα έχουν να κάνουν με τους αριθμούς και τα αποτελέσματα και όταν μια ιστορία γυναικείου αθλητισμού δεν είχε καλή απόδοση, θα οδηγούσε σε έναν καταστροφικό κύκλο.
Έτσι αποχώρησε και εντάχθηκε στο team του The Athletic, όπου ξεκίνησε μια στήλη για το WNBA. Είπε ότι ήταν περήφανη για αυτό το επίτευγμα, αλλά απογοητεύτηκε από την έλλειψη επενδύσεων. Ενώ το μέσο είχε τουλάχιστον έναν αφοσιωμένο δημοσιογράφος για κάθε ανδρική ομάδα των μεγάλων πρωταθλημάτων, αφέθηκε σε ένα μόνο άτομο να καλύψει ολόκληρο το γυναικείο πρωτάθλημα.
Ένιωθε ότι η αθλητική κάλυψη των γυναικών χρειαζόταν ακόμη περισσότερες επενδύσεις για να γίνει μια γνήσια επιχειρηματική πρόταση, γι' αυτό έφυγε για να γίνει διευθύντρια σύνταξης του Just Women's Sports – ενός μέσου που καλύπτει ακριβώς αυτό. «Ο λόγος που γίναμε όλοι λάτρεις των γυναικείων σπορ είναι επειδή τα αθλήματα είναι καταπληκτικά, οι αθλήτριες εμπνέουν και οι ιστορίες τους αξίζει να διαβαστούν. Πρέπει να παρέχετε αυτή την κάλυψη, να παρακολουθείτε τους αγώνες και να φέρετε τις συναρπαστικές στιγμές που θα προσελκύσουν αυτούς τους νέους οπαδούς. Αυτή είναι η αποστολή».
Μερικές φορές χρειάζεται μια εντελώς νέα μορφή για να γίνει κανείς αντιληπτός. Ενώ εργαζόταν στους New York Knicks του NBA, η ιδρύτρια του HighlightHER Arielle Chambers παρατήρησε την ασυμφωνία στην κάλυψη με τους New York Liberty του WNBA, έτσι άρχισε να ηχογραφεί τις φίλους της σε ένα smartphone και να τα δημοσιεύει στο διαδίκτυο.
Η Bleacher Report το εντόπισε και η Chambers μπόρεσε να δημιουργήσει μια γυναικεία αθλητική πλατφόρμα που εξυπηρετούσε όλα τα υπόβαθρα, τις ηλικίες, τα επίπεδα και τις ικανότητες. Είπε ότι η συνταγή της επιτυχίας είναι να παραμένει κανείς πιστός στο κοινό του και να καταλαβαίνει τί θέλει ο καταναλωτής. «Αν είστε καταναλωτής και ζητάτε περισσότερη κάλυψη γυναικείων αθλητικών αγώνων, αλλά δεν κάνετε κλικ σε ενημερωτικά δελτία ή δεν παρακολουθείτε highlights, δεν έχει νόημα, σωστά;» είπε συμπληρώνοντας πως η ανοδική πορεία που παρουσιάζει ο γυναικείος αθλητισμός είναι μια ευκαιρία για τα αθλητικά μέσα σε όλο τον κόσμο να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα που θέλει τον γυναικείο αθλητισμό πρωταγωνιστή!
Πηγή: sportspromedia.com