Ισαμπέλ Γκαλμίς: Μία καθηγήτρια μαθηματικών γράφει ιστορία στα ράλλυ
Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός έχει πολλούς και σύνθετους ρόλους, στο προσκήνιο αλλά και το παρασκήνιο, πίσω από το τιμόνι αλλά και στο δεξί μπάκετ ενός αγωνιστικού. Και ακριβώς εκεί, στο ρόλο του καθοδηγητή, βρίσκεται η Ισαμπέλ Γκαλμίς. Όνομα που μέχρι πρότινος δεν ήταν ευρέως γνωστό αλλά που στο ξεκίνημα του φετινού Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ, έκανε το γύρο του κόσμου.
Στην πρεμιέρα του Ράλλυ Μόντε Κάρλο, ο 48χρονος Σεμπαστιέν Λεμπ πραγματοποίησε μία επική επιστροφή στο WRC, κατακτώντας τη νίκη με το Ford Puma Rally1 της M-Sport με το Νο19 στο πίσω τζάμια. Ήταν ο οδηγός με τους περισσότερους τίτλους, με τις περισσότερες νίκες, πλέον και ο γηραιότερος νικητής σε ράλλυ του Παγκοσμίου. Κι αν για τον Αλσατό ξέραμε πως έχουμε να κάνουμε με έναν εξωγήινο που δεν συμμορφώνεται με τις επιταγές του χρόνου, η συνοδηγός του ήταν άγνωστη.
Μέχρι πρότινος, εκείνη η θέση ήταν ρεζερβέ στο όνομα Ντανιέλ Ελενά. Με τον Γάλλο να έχει αποσυρθεί πλέον από την ενεργό δράση, ο αειθαλής Λεμπ χρειαζόταν άλλο… δεξί μπάκετ. Και το βρήκε στη Γκαλμίς. Δεν φταίτε αν δεν γνωρίζετε το όνομά της, καθώς η βασική της εργασία είναι ως καθηγήτρια μαθηματικών!
Παράλληλα, συμμετείχε σε ράλλυ, είχε μάλιστα 228 εκκινήσεις αν και μόνο 6 από αυτές ήταν στο WRC και καμία στις κορυφαίες κλάσεις του. Ήταν εύλογη λοιπόν η απορία: γιατί ενός υπήρχαν τόσοι και τόσοι μπαρουτοκαπνισμένοι συνοδηγοί, με εμπειρίες από την πρώτη γραμμή και ενεργή συμμετοχή τις τελευταίες σεζόν, επιλέχθηκε από τον Λεμπ μία άγνωστη και άπειρη σε αυτό το επίπεδο συνοδηγός;
Η απάντηση είναι πως ο πολυπρωταθλητής δεν ήθελε να ρισκάρει με μία συνεργασία αμφιβόλου χημείας αφού ο/η συνοδηγός είναι καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία στα ράλλυ. Επέλεξε λοιπόν την Ισαμπέλ γιατί παρότι δεν το ήξεραν πολλοί, συνεργάζεται μαζί της από το 2012. Σε κάθε τεστ που απουσίαζε ο Ελενά, η Γκαλμίς έπαιρνε τη θέση του. Και συχνά ήταν gravel crew του Αλσατού άρα και ήξερε τι ακριβώς θέλει στη μάχη ο κορυφαίος οδηγός όλων των εποχών, ήξερα τα χούγια του, μπορούσαν να επικοινωνήσουν.
Και επικοινώνησαν ιδανικά, κατακτώντας μία συγκλονιστική νίκη. Αξίζει να σημειωθεί πως η προηγούμενη φορά που μία εκπρόσωπος του όμορφου φύλου είχε ανέβει στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου ενός γύρου του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ, ήταν πίσω στο 1997. Ξανά στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, όταν η πολύπειρη Φαμπρίτσια Πονς είχε καθοδηγήσει τον Πιέρο Λάτι. Μετά τις τέσσερις νίκες της στο πλευρό της σπουδαίας Μισέλ Μουτόν (Σαν Ρέμο 1981, Πορτογαλία, Ακρόπολις, Βραζιλία 1982), η Ιταλίδα είχε γευτεί τη χαρά της νίκης με το συμπατριώτη της και το Subaru Impreza WRC.
Τρελή ιστορία, δεν νομίζετε; Έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα λόγια της ίδιας της Γκαλμίς, που παραχώρησε συνέντευξη στη Ford, στην οποία μοιράστηκε τα συναισθήματά της από αυτή την επιτυχία αλλά εξιστόρησε και την έως τώρα πορεία της.
Είστε η πρώτη γυναίκα συνοδηγός που κέρδισε έναν αγώνα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ εδώ και 25 χρόνια. Ποια ήταν τα συναισθήματα όταν συνειδητοποιήσατε πως είχατε κερδίσει τον αγώνα;
Για να είμαι ειλικρινής, τα συναισθήματα και οι αισθήσεις, είναι σχεδόν απερίγραπτα, γιατί πάντα ήμουν παθιασμένη με τα ράλλυ. Και εξακολουθώ να λέω ότι η συμμετοχή μου στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο στο πλευρό του Λεμπ ήταν κάτι που δεν περίμενα ποτέ να συμβεί. Είναι υπέροχο αυτό που μου συνέβη. Σε μία μικρή γωνιά του μυαλού μου, σκεφτόμουν πως θα μπορέσουμε να φέρουμε ένα καλό αποτέλεσμα με αυτό το νέο αυτοκίνητο. Ήταν υπέροχο που έζησα αυτή την περιπέτεια μαζί του. Ένιωθε πραγματικά καλά κατά τη διάρκεια των δοκιμών που κάναμε μαζί, αισθάνθηκε επίσης πολύ καλά μέσα στο αυτοκίνητο κΙ επειδή έχω κάποια εμπειρία στα ράλι, είπα στον εαυτό μου ότι θα φέρναμε ένα καλό αποτέλεσμα. Αλλά όχι απαραίτητα τη νίκη. Ακόμα δεν μπορώ να το πιστέψω, είμαι τόσο χαρούμενη. Ήταν η πρώτη φορά που έτρεξα σε ένα ράλλυ με τον Σεμπαστιέν, οπότε ήμουν ήδη πολύ ενθουσιασμένη με αυτό. Το να κερδίζεις, είναι απλά υπέροχο. Είναι απερίγραπτο.
Μπορείτε να μας πείτε για τον εαυτό σας και για την επαγγελματική σας ζωή ως καθηγήτρια μαθηματικών;
Είμαι καθηγήτρια ενηλίκων, όμως δεν εργάζομαι στο εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα στη Γαλλία. Ο εργοδότης μου είναι ένα κέντρο κατάρτισης μαθητευομένων (CFA). Δουλεύω εκεί από το 1997. Δεν ξέρω αν πίσω από τη νίκη αυτή υπάρχει κάποια σημειολογία σε σχέση με τις δύο αυτές δραστηριότητές μου, καθώς η τελευταία φορά που μία γυναίκα κέρδισε ένα ράλλυ ήταν επίσης το 1997. Είμαι στην ίδια εταιρεία για 25 χρόνια, και είμαι τυχερή, γιατί μου επέτρεψε να ζήσω το πάθος μου δίνοντάς μου άδειες, όταν τις χρειαζόμουν. Φυσικά, όλα έγιναν με πολύ καλή οργάνωση, αλλά και πάλι ήταν η εταιρεία που μου επέτρεψε να συμμετάσχω στα ράλλυ. Και η ζωή μου πάντα περιστρεφόταν γύρω από τα ράλι, όλες οι διακοπές μου, τα Σαββατοκύριακα μου, όλα αφορούν τα ράλι. Και ξέρω ότι δεν μπορούν όλοι να ζήσουν τα πάθη τους. Είμαι ικανοποιημένη στη δουλειά μου, έχω μία δουλειά που πραγματικά μου αρέσει, και επίσης μπορώ να ζω το πάθος μου εδώ και χρόνια, οπότε όλα αυτά είναι πολύ ωραία.
Πώς ασχοληθήκατε με τα ράλλυ και πότε συνειδητοποιήσατε ότι είχατε πραγματικό ταλέντο σε αυτό;
Πιστεύω ότι το ταλέντο έρχεται με την εμπειρία. Είμαι παθιασμένη με τα ράλλυ και έτσι έχω μεγάλη εμπλοκή σε αυτά. Πήρα μέρος στο Formules de Promotion της Citroën, που ήταν, λίγο έως πολύ, σαν ένα μικρό σχολείο γύρω από αυτά. Μου επέτρεψε να συναναστραφώ με πολλούς συνοδηγούς, να μάθω πολλά πράγματα και να κάνω πολλά ράλλυ σε διαφορετικά πρωταθλήματα. Δεν ξέρω αν είμαι ταλαντούχα. Ξέρω απλά ότι είμαι πολύ παθιασμένη και ότι καταβάλλω μεγάλη προσπάθεια σε αυτό που κάνω. Και το αγαπώ.
Θέλατε ποτέ να γίνετε οδηγός;
Είμαι παθιασμένη με τα ράλλυ από τότε που ήμουν μικρό κορίτσι. Πάντα αγαπούσα την ταχύτητα. Αρχικά, ήθελα να γίνω οδηγός, αλλά μετά γνώρισα τον σύντροφό μου, τον Λορέν, ο οποίος μόλις άρχιζε να συμμετέχει σε ράλλυ και μου προσέφερε την ευκαιρία να γίνω συνοδηγός του. Κι έτσι, από το 1995, είμαι συνοδηγός και, όποτε έχω την ευκαιρία να συμμετέχω σε ράλλυ, το κάνω.
Είναι ένα ανδροκρατούμενο άθλημα, οπότε ποια είναι τα γυναικεία πρότυπά σας στο μηχανοκίνητο αθλητισμό και αλλού;
Υπάρχουν γυναίκες που έχουν αφήσει το στίγμα τους στο άθλημα – όπως η Μισέλ Μουτόν – πολύ περισσότερο όμως ως οδηγοί, παρά ως συνοδηγοί. Σε εθνικό επίπεδο, όπως στα γαλλικά πρωταθλήματα και στα περιφερειακά ράλι, υπάρχουν πολλές γυναίκες. Από την άλλη, στο υψηλότερο επίπεδο αγώνων, η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν πολλές γυναίκες, αλλά δεν ξέρω γιατί συμβαίνει αυτό. Νομίζω ότι ήταν οι μικρές ευκαιρίες που καθόρισαν την πορεία της ζωής μου και με οδήγησαν να συμμετάσχω και να κερδίσω με τον Λεμπ το Μόντε Κάρλο - οπότε είμαι πολύ τυχερή. Δεν ήξερα ότι έχει περάσει τόσος καιρός από τότε που μία γυναίκα πήρε τη νίκη σε αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Βλέπω συχνά το WRC στην τηλεόραση, και είναι αλήθεια ότι υπάρχουν πολύ λίγες γυναίκες. Μπορούν να μετρηθούν στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ελπίζω αυτό να αλλάξει.
Τι είδους χαρακτηριστικά πρέπει να έχει κάθε συνοδηγός;
Νομίζω ότι χρειάζεται να είσαι ήρεμος και να έχεις τον έλεγχο. Πρέπει επίσης να έχεις καλή προσαρμοστικότητα και να είσαι επιμελής, να θες να κάνεις τα πράγματα όσο το δυνατόν καλύτερα, να είσαι τελειομανής. Μερικές φορές, εξαρτάται από το είδος της επιφάνειας, καθώς υπάρχουν πολλές αναπηδήσεις μέσα στο αυτοκίνητο. Το αγαπώ.
Εκτός από τα ράλλυ, έχετε άλλα χόμπι;
Μου αρέσει πολύ ο χορός, αλλά η ζωή μου περιστρέφεται γύρω από το ράλι. Αυτό είναι το πραγματικό μου πάθος.
Υπάρχει κάτι άλλο που θα θέλατε να πείτε στους φίλους των ράλλυ;
Έχω ένα μήνυμα για όλους και αυτό είναι ότι αποτελώ την απόδειξη ότι πρέπει πάντα να ακολουθείς τα όνειρά σου και να μην τα παρατάς ποτέ. Αυτό που συνέβη στην περίπτωσή μου δεν έγινε στην τύχη, αυτό είναι σίγουρο. Ήταν αποτέλεσμα πολλών πραγμάτων, ήταν πραγματικά ένα όνειρο, επαναλαμβάνω. Ακόμα κι αν τα χρόνια πέρασαν, κατάφερα να πάρω την πρώτη μου νίκη στο WRC, έστω και αργά, αλλά δεν πειράζει.
Ακολούθησε το GWomen στο instagram
Στείλε μας νέα, ιδέες, προτάσεις, απορίες για τον γυναικείο αθλητισμό στο [email protected]