Βίκυ Πίρια: Τόλμη και γοητεία
Δεν είναι το κορίτσι της διπλανής πόρτας. Ούτε καν στον Ιταλικό Βορρά, εκεί όπου τα γκάζια και οι αγώνες αυτοκινήτου αποτελούν κομμάτι της καθημερινότητας και της κουλτούρας όλων. Εκεί όπου η λατρεία για τους αγώνες δεν είναι αντρική υπόθεση.
τα μέρη όπου οι γυναίκες δηλώνουν παρούσες στην πίστα της Μόντσα, της Άντρια, του Βαράνο, της Ίμολα, του Μουτσέλο, του Μισάνο. Ακόμα κι εκεί, όσα έχει πετύχει η Βίκυ Πίρια στα 28 της χρόνια, φαντάζουν παραμύθι. Από τα καρτ, σε αγώνες μονοθεσίων, από την Ιταλία στην Ευρώπη, ακόμα και τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.
Για να φτάσει το 2012 να σπάσει τα στεγανά, όταν και βρέθηκε στη σχάρα εκκίνησης του GP3 Series. Του τρίτου τη τάξει αγωνιστικού θεσμού παγκοσμίως, πίσω από το GP2 και τη Formula 1.
Όμως ενώ όλα έμοιαζαν να έρχονται πολύ γρήγορα, ίσως και υπερβολικά γρήγορα, αυτό που στέρεψε ήταν η χρηματοδότηση. Το καύσιμο για να συνεχίσει την καριέρα της, η οποία μπήκε στα pit για πέντε ολόκληρα χρόνια.
Ώσπου ήρθε το W Series, ο θεσμός που γεννήθηκε για να δώσει περισσότερες ευκαιρίες σε εκπροσώπους του όμορφου φύλου και να ανοίξει το δρόμο για να δούμε ξανά μία γυναίκα στην F1.
Η Βίκυ Πίρια, μίλησε στον Πάνο Σεϊτανίδη.
Το W Series σηματοδότησε την επιστροφή σου στους αγώνες μετά από μεγάλο διάστημα απουσίας. Αυτή πόσο επηρέασε την εξέλιξή σου;
Πολύ. Όλα είναι μία διαδικασία εξέλιξης, βελτιώνεσαι βήμα-βήμα, αγώνα με τον αγώνα. Κι αν σταματήσεις να αγωνίζεσαι, η εξέλιξη αναπόφευκτα σταματά. Στο τέλος της ημέρας, ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι το πιο ακριβό σπορ στον κόσμο. Κάποια στιγμή φτάνεις στο σημείο που οι οικονομικές απαιτήσεις είναι υπερβολικές, δεν υπάρχει αρκετή υποστήριξη, δεν υπάρχουν αρκετοί χορηγοί . Έφτασα σε σημείο που ήταν πολύ δύσκολο να συγκεντρώσω το απαιτούμενο budget. Κι όταν τα κατάφερνα, συνέβαινε πάντα την τελευταία στιγμή, υπήρχε το άγχος για το κόστος πιθανών ζημιών κτλ. Όμως στο W Series το μυαλό σου είναι ελεύθερο από τέτοια άγχη, όλα είναι καλυμμένα: από τα ταξιδιωτικά έξοδα μέχρι τις ζημιές στο μονοθέσιο μετά από ένα ατύχημα. Είναι μία τεράστια ευκαιρία και ουσιαστικά αυτή είναι που με έφερε ξανά σε αγώνες μονοθεσίων. Δεν θα μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου να τρέχει ξανά με μονοθέσιο αν δεν προέκυπτε το W Series.
Ήταν εκείνη η ταχεία αναρρίχηση υπερβολική για σένα; Αφόρητη πίεση, ήσουν μικρή σε ηλικία, έσπαγες κατεστημένα ως γυναίκα οδηγός…
Σίγουρα, σίγουρα. Ήμουν πολύ νέα, έκανα κάτι που δεν είχε γίνει ξανά, μιλούσα με ομάδες της Formula 1, υπήρχε πάρα πολύ μεγάλη πίεση. Ακόμα η έννοια μίας γυναίκας στα υψηλά κλιμάκια του μηχανοκίνητου αθλητισμού δεν ήταν κάτι αποδεκτό. Ακόμα δεν είναι, πρόκειται για διαδικασία σε εξέλιξη αλλά ειδικά τότε, ήταν υπερβολικά δύσκολο για μία γυναίκα να κάνει καριέρα. Ένα άλλο στοιχείο που μου προσέδιδε πίεση, ήταν πως οι αγώνες ήταν το μοναδικό πράγμα στη ζωή μου εκείνη την περίοδο. Άφησα φίλους, οι σπουδές μου εξελίχθηκαν σε σχέδιο… Γ, οι αγώνες ήταν η απόλυτη προτεραιότητά μου. Στην πορεία η καριέρα μου απέκτησε διακλαδώσεις, έπιασε και το κομμάτι των media και πλέον νιώθω περισσότερη ασφάλεια. Έχω το σχέδιο Β έτοιμο, άρα μπορώ να επικεντρωθώ στο W Series. Όταν ήμουν νεότερη, η πίεση ένιωθα πως ήταν ασφυκτική. Πίεση υπάρχει και τώρα αλλά είναι διαφορετική. Ξέρεις, όταν είσαι οδηγός αγώνων, όταν θέλεις να κερδίζεις, πίεση υπάρχει πάντα!
Αν εκείνες οι ευκαιρίες είχαν έρθει τώρα, ο σοφότερος εαυτός σου θα έκανε κάποια πράγματα διαφορετικά;
Ίσως να είχα κάνει κάποιες διαφορετικές επιλογές στους θεσμούς που έτρεξα. Είχα εστιάσει στους αγώνες μονοθεσίων γιατί προφανώς το απόλυτο όνειρο ήταν η Formula 1. Είχαν προκύψει κάποιες ευκαιρίες να λάβω μέρος σε αγώνες GT και ίσως, αν γυρνούσα το χρόνο πίσω, να εκμεταλλευόμουν κάποιες από αυτές. Είναι ένα τεράστιο αγωνιστικό πεδίο που θα ήθελα να εξερευνήσω.
Πόσο σημαντικό είναι το W Series, όχι μόνο για εσένα προσωπικά αλλά και για τα μηνύματα που θέλει να περάσει αλλά και το στόχο, ανάδειξης ταλαντούχων οδηγών;
Είναι καθοριστικό. Αποτελεί πεδίο επίδειξης ταλέντου. Όταν μικρή έτρεχα στα καρτ, δεν φανταζόμουν ποτέ πως θα φτάσω να οδηγώ αυτοκίνητα κι αυτό διότι δεν υπήρχαν παραδείγματα γυναικών σε τέτοιο επίπεδο. Τώρα, ένα 8χρονο κορίτσι που τρέχει στα καρτ, βλέπει το W Series και έχει ξεκάθαρο στόχο. Μπορεί να δει έναν αγώνα και να σκεφτεί: «Ορίστε, υπάρχουν 20 γυναίκες οδηγοί που τρέχουν εκεί. Μπορώ να γίνω μία από αυτές». Όταν εγώ ήμουν μικρή, οι απορίες ήταν πολλές: θα μπορώ να κάνω καριέρα, θα είμαι αρκετά ικανή, θα είμαι στη φυσική κατάσταση που πρέπει, θα είμαι αρκετά γρήγορη; Όμως σήμερα, το W Series δίνει παραδείγματα γυναικών που τα έχουν καταφέρει και ευελπιστώ να φέρει περισσότερα μικρά κορίτσια στο karting, έφηβες στους αγώνες και στο τέλος της ημέρας, όσο περισσότερες γυναίκες οδηγοί είμαστε στις πίστες, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να βρεθεί αυτή η μία που θα τα έχει όλα, ώστε να βρεθεί στη Formula 1.
«Ονειρο να ανέβω στο βάθρο της Μόντσα»
Ποιος θεωρείς πως είναι ο λόγος που τόσα χρόνια δεν έχουμε μία γυναίκα στην F1;
Ξέρεις, στη Formula 1 φτάνουν 20 οδηγοί, από όλο τον κόσμο! Και καθώς το 90% των οδηγών αγώνων είναι άνδρες, είναι πολύ δύσκολο σε αυτό το 10% των γυναικών να βρεθεί η οδηγός που θα έχει όλα όσα απαιτούνται από οδηγικής πλευράς, την τύχη αλλά και τις σωστές επιλογές στην καριέρας της, που θα την οδηγήσουν στην F1. Πιστεύω ακράδαντα πως είναι καθαρά θέμα στατιστικής.
Είσαι Ιταλίδα. Είσαι οδηγός αγώνων. Δεν γίνεται να μην έχεις ονειρευτεί το βάθρο της Μόντσα…
Ε ναι! Νομίζω πως αυτό είναι το καλύτερο βάθρο στο πλανήτη, αν σκεφτείς τους οδηγούς πάνω σε αυτό και τη λαοθάλασσα κόσμου στην ευθεία εκκίνησης τερματισμού. Είμαι σίγουρη πως μία τέτοια εμπειρία θα ήταν απίστευτη. Νομίζω πως γενικά υπάρχουν πολύ ωραίες πίστες στην Ιταλία: η Μόντσα, η Ίμολα, το Μουτζέλο, μερικές πολύ ωραίες πίστες. Ελπίζω κάποια στιγμή να το ζήσω αυτό, θα είναι ένα όνειρο που θα σβήσω από τη λίστα μου.
Τι σημαίνει η Ferrari για τους Ιταλούς;
Η Ferrari είναι κληρονομιά, είναι πάθος, παράδειγμα της ιταλικής τελειότητας, ένα από τα πιο διάσημα brand στον κόσμο. Πιστεύω πως ο Έντσο Φεράρι είχε απόλυτο δίκιο όταν έλεγε πως αν ζητήσεις από ένα παιδί να ζωγραφίσει ένα αυτοκίνητο, θα το ζωγραφίσει κόκκινο. Η Ferrari είναι ένα όνειρο. Είναι πάθος και το essere Ferrari καθρεφτίζει την περηφάνια που νιώθουν όλοι οι Ιταλοί για τη Ferrari.
Μιλώντας για πάθος, μπορείς να μας περιγράψεις την αίσθηση όταν είσαι εκεί έξω στην πίστα, τέρμα γκάζι, κάνοντας κάτι που όλοι οι υπόλοιποι απλά ονειρευόμαστε;
Θα σου πω το εξής. Θυμάμαι τη στιγμή στις πρώτες δοκιμές μας μετά τη διακοπή της δράσης λόγω covid, ένα και πλέον χρόνο εκτός, όπου με το που βγήκα από το pit lane, είχα ένα χαμόγελο να στο πρόσωπό μου. Απλά χαμογελούσα. Είναι όλο το πακέτο. Δεν είναι μόνο η ταχύτητα στη μεγάλη ευθεία, διότι ναι μεν πας γρήγορα αλλά με το μονοθέσιο, όταν κοιτάς μετά τους χρόνους σου και την ελάχιστη ταχύτητα που είχες στη στροφή 3 του Άγκλεσεϊ και αυτή είναι στα 180 km/h, καταλαβαίνεις.... Είναι πολύ γρήγορος ρυθμός, υψηλές ταχύτητες και αυτό που με εξιτάρει, δεν είναι η τελική ταχύτητα. Είναι η αίσθηση του τέλειου γύρου. Η αίσθηση όταν το μονοθέσιο γίνεται προέκταση του εαυτού σου και όλα λειτουργούν τέλεια. Είναι το καλύτερο συναίσθημα στον κόσμο!
«Αν είσαι ελκυστική, αμφιβάλλουν ακόμα περισσότερο για τις ικανότητές σου»
Όμως online μπορεί κανείς να βρει και πολύ υλικό με εσένα να οδηγείς εξωτερικά αυτοκίνητα, να βγαίνεις με Ferrari στην πίστα και να πηγαίνεις με το πλάι!
Αυτό ήταν καθαρή απόλαυση. Με τη συμμετοχή μου σε εκπομπές και παραγωγές, έχω την ευκαιρία να ντριφτάρω κάποιες φορές, να κάψω πολύ λάστιχο, πράγμα φανταστικό. Η ουσία είναι πως λατρεύω τα αυτοκίνητα, τους αγώνες. Όχι μόνο τα μονοθέσια, μου αρέσουν τα GT, να οδηγώ σε πίστες, να driftάρω, με οποιοδήποτε αυτοκίνητο έχω διαθέσιμο, μου αρέσει ακόμα και η οδήγηση off road. Ξέρεις, θα ήθελα κάποτε πάρα πολύ να κάνω το Ράλλυ Ντακάρ. Αγαπώ οτιδήποτε περιλαμβάνει ταχύτητα, δυνάμεις g, οτιδήποτε μπορεί να σου χαρίσει συναισθήματα. Να το θέσω έτσι: είμαι εθισμένη στην αδρεναλίνη.
Αναφέρθηκες όμως σε εντελώς διαφορετικά πράγματα από οδηγικής πλευράς. Από τον κόσμο της ακρίβειας στους αγώνες μονοθεσίων, μέχρι την πλήρη πλαγιολίσθηση, όλα αυτά απαιτούν διαφορετικό στιλ οδήγησης…
Στο τέλος, η αίσθηση του αυτοκινήτου είναι πάντα η ίδια. Η αίσθηση όταν αυτό κινείται, πλαγιολισθαίνει κτλ. Αυτή την αίσθηση θα τη νιώσεις ότι κι αν οδηγείς. Αυτό που αλλάζει είναι η προσέγγιση σου. Αν θες να ντριφτάρεις, πρέπει να πας αργά, να κάνεις το αμάξι να χορεύει και μετά να παίζεις με το πεντάλ του γκαζιού. Στους αγώνες, πρέπει να έχεις την απόλυτη ταχύτητα, την τέλεια έξοδο, τη σωστή τροχιά. Αν βγεις εκτός δρόμου, πρέπει να πιέζεις πολύ αλλά όχι υπερβολικά γιατί μετά μπορεί να… καταστρέψεις το αυτοκίνητο. Είναι η πνευματική προσέγγιση αυτή που αλλάζει πλήρως. Κι αυτό αποτελεί μία πρόκληση. Νομίζω πως αυτή η προσέγγιση με βοηθά και στη ζωή μου εκτός αγώνων, προσαρμόζομαι, βρίσκω τις σωστές ισορροπίες. Περνάω καλά αλλά προσπαθώ και πολύ.
Είσαι μία πολύ όμορφη γυναίκα αλλά και πολύ ταλαντούχα οδηγός. Έχει συμβεί ποτέ κάποιος να αμφισβητεί τις ικανότητές σου και να τον έχεις πάει μία βόλτα για να του δείξεις τι μπορείς να κάνεις;
Φυσικά. Αν είσαι ελκυστική, αμφιβάλλουν ακόμα περισσότερο για τις ικανότητές σου. Και πρέπει να αποδείξεις πως κάνουν λάθος. Και είναι λάθος. Γιατί το να είσαι καλή αθλήτρια ή καλή οδηγός, να εξαρτάται από την εμφάνισή σου; Γιατί να σημαίνει πως δεν πρέπει να προσέχω τον εαυτό μου; Το να βάλω μάσκαρα και να προσέχω την εμφάνισή μου με κάνει να νιώθω καλύτερα και δεν επηρεάζει το αν είμαι καλή σε αυτό που κάνω. Το εισπράττω όμως αυτό, πως αν είσαι ελκυστική, αμφιβάλλουν ακόμα περισσότερο για το τι μπορείς να κάνεις. Είναι κάτι το οποίο καλούμαι να αντιμετωπίσω και κάτι που ελπίζω να αλλάξει σύντομα.
Νιώθεις πως αυτές οι προκαταλήψεις, η αμφιβολία για την ικανότητά σου επειδή είσαι όμορφη, επειδή είσαι γυναίκα, είναι κάτι που αλλάζει;
Νομίζω πως ο κόσμος των αγώνων έχει πλέον συνηθίσει περισσότερο την ύπαρξη γυναικών. Αυτό μόνο. Η πραγματική αντίληψη θα έλεγα πως ίσως να αλλάζει δειλά-δειλά, υπάρχει κάποια πρόοδος. Είναι διαδικασία που είναι εν εξελίξει και κάνω ότι μπορώ για να αλλάξω τα πράγματα.
Ποιο είναι το αγαπημένο σου αυτοκίνητο;
Νομίζω πως υπάρχει το ιδανικό αυτοκίνητο για κάθε μέρα. Ίσως σήμερα αυτό να ήταν ένα Land Rover Defender γιατί είναι μία ωραία ημέρα για road trip, για να βγω στην εξοχή, να εξερευνήσω. Αύριο το ιδανικό αυτοκίνητο ίσως να είναι μία SF90 την οποία να πιέζω σε μία πίστα. Νομίζω πως τα αυτοκίνητα είναι σαν τα ρούχα, εξαρτάται από τη διάθεσή σου όταν ξυπνήσεις, το ποιο θα είναι το τέλειο αυτοκίνητο για την τέλεια ημέρα.
Πως θα περιέγραφες με τρεις λέξεις τον εαυτό σου; Ως άνθρωπο αλλά και ως οδηγό;
Σίγουρα πολύ παθιασμένη, δουλευταρού και πολύ ενεργητική. Ως οδηγό, θα έλεγα μεθοδική, κι εδώ ενεργητική και παθιασμένη, πάνε μαζί αυτά!
Νιώθεις πρότυπο για νέα κορίτσια;
Το ελπίζω! Θα ήταν ότι καλύτερο για μένα. Ένας συνεργάτης μου μου είπε πως η μικρή του αδερφή με λατρεύει και πως έχει μία αφίσα μου στο δωμάτιό της και αυτό μου χάρισε τα καλύτερα συναισθήματα στον κόσμο. Είναι ξεχωριστό το να αποτελέσω πρότυπο για νεαρά κορίτσια. Σαν οδηγός, σαν άνθρωπος, σαν αθλήτρια, είναι κάτι πολύ όμορφο. Το ίδιο και το να αποτελέσεις σημείο αναφοράς για να μοιραστείς το πάθος σου. Γιατί υπάρχουν πολλά κορίτσια που τους αρέσουν τα αυτοκίνητα αλλά δεν νιώθουν πως είναι κάτι με το οποίο επιτρέπεται να ασχοληθούν, πως επιτρέπεται να ακολουθήσουν το πάθος τους. Είμαι κάποια με την οποία μπορούν να μιλήσουν για αυτό, μπορούν να ταυτιστούν με αυτό που κάνω. Λένε πως η ευτυχία είναι πραγματικότητα μόνο όταν τη μοιράζεσαι, το ίδιο ισχύει και με το πάθος. Πρέπει να το μοιράζεσαι. Είναι σημαντικό να το μοιράζεσαι.
Ποιος ήταν το δικό σου πρότυπο όταν ξεκίνησες τους αγώνες;
Θαύμαζα πολλούς ανθρώπους αλλά όχι απαραίτητα από τους αγώνες. Μπορεί να ήταν η Serena Williams αλλά μπορεί να ήταν και μία γειτόνισσά μου, που δούλευε πολύ σκληρά για την οικογένειά της. Θα μπορούσε κι αυτή να αποτελέσει πρότυπο. Μπορούμε να πάρουμε θετικά από όλους τους ανθρώπους γύρω μας. Ο καθένας μπορεί να αποτελέσει πρότυπο.
Αν μπορούσες να στείλεις ένα μήνυμα στις κοπέλες που μας ακούν, ποιο θα ήταν αυτό;
Να κάνετε αυτό που σας κάνει ευτυχισμένες, αυτό με το οποίο διασκεδάζετε. Αν δεν νιώθετε ευτυχισμένες ενώ οδηγείτε, δεν θα είστε γρήγορες.
Ακολούθησε το GWomen στο instagram
Στείλε μας νέα, ιδέες, προτάσεις, απορίες για τον γυναικείο αθλητισμό στο [email protected]