H Iron Dames είναι αγωνιστική ομάδα που παίρνει μέρος σε πρωταθλήματα αγώνων sportscar και αντοχής από το 2019. Το πλήρωμα της ομάδας είναι αμιγώς γυναικείο και τις πέντε σεζόν ενασχόλησης σε κορυφαίο επίπεδο έχουν σπάσει στερεότυπα στο μηχανοκίνητο αθλητισμό και έχουν σημειώσει τεράστιες επιτυχίες.
Πρωταθλήματα στο Ferrari Challenge Europe, νίκη στις 24 Ώρες Σπα και πρωταγωνιστικό ρόλο στο WEC, το μεγαλύτερο πρωτάθλημα αντοχής του πλανήτη. Το πλήρωμα της #85 Porsche 911 των Iron Dames αποτελείται από τις Ραχέλ Φρέι, Σάρα Μπόβι και Μισέλ Γκατάν. Έως τώρα στο 2023 έχουν σημειώσει δύο pole position και βρίσκονται στη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα οδηγών και ομάδων στην κατηγορία GTE.
O Στάθης Κοκκορόγιαννης συνομίλησε εφ' όλης της ύλης με τη Ραχέλ Φρέι, την πολύπειρη οδηγό από την Ελβετία, που είναι μέλος των Iron Dames από την πρώτη στιγμή.
Τι είναι οι Iron Dames; Πώς δημιουργήθηκε αυτή η ομάδα και τι αντιπροσωπεύει;
«Οι Iron Dames δημιουργήθηκαν από την Ντεμπόρα Μάγιερ. Θέλει να στηρίξει τις γυναίκες στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, όχι μόνο τις οδηγούς, αλλά γυναίκες σε όλους τους τομείς: μηχανικούς, προσωπικό ομάδων, στελέχη. Έτσι μεγαλώνει η ομάδα. Δεν έχουμε μόνο γυναίκες οδηγούς στο έμψυχο δυναμικό μας, έχουμε γυναίκες μηχανικούς και team managers. Αγωνιζόμαστε με ροζ αγωνιστικά αυτοκίνητα και φόρμες όπως μπορείτε να δείτε για να τονίσουμε το γυναικείο μήνυμα που περνάμε.
Το σύνθημά μας είναι «Γυναίκες με οδηγό τα όνειρα». Αγωνιζόμαστε για να διαδώσουμε το μήνυμα σε κάθε γωνιά του κόσμου πως η κάθε γυναίκα μπορεί να γίνει Iron Dame. Απλά πρέπει να έχεις όνειρα και πρέπει να τα κυνηγάς. Γι’ αυτούς τους λόγους αγωνιζόμαστε. Είναι ένα φοβερό μήνυμα και θέλουμε να βοηθήσουμε να δυναμώσουν οι γυναίκες στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Είμαι ευγνώμων που έχουμε την Ντεμπότα Μάγιερ και έχει βοηθήσει εμένα και άλλες γυναίκες να εξελιχθούμε μαζί».
Πώς έχει αλλάξει η αντίληψη του κόσμου από τότε που ξεκίνησαν να αγωνίζονται οι Iron Dames;
«Μπορώ να πω με βεβαιότητα πως έχουν αλλάξει πολύ τα πράγματα. Την πρώτη μας χρονιά αμφισβητηθήκαμε, δεν ήταν ο κόσμος σίγουρος για τα μακροπρόθεσμα σχέδιά μας. Τώρα, στον πέμπτο χρόνο του προγράμματός μας, έχουμε πάρα πολλούς υποστηρικτές και γίνονται ολοένα και περισσότεροι. Έχουμε αποδείξει πως είμαστε γρήγορες στην πίστα. Έχουμε αποδείξει πως μπορούμε να πάρουμε καλά αποτελέσματα. Η Ντοριάν Παν και η Μισέλ Γκατάν έχουν κερδίσει το Ferrari European Challenge, έχουμε κερδίσει στην κατηγορία μας στις 24 Ώρες Σπα, έχουμε πάει πολύ καλά στο WEC και στο Λε Μαν. Όλα αυτά έχουν βοηθήσει να μας βλέπει ο κόσμος όχι μόνο ως γρήγορες γυναίκες οδηγούς, αλλά και ως μια δυνατή ομάδα που θα είναι στο χώρο για πολλά χρόνια ακόμα. Έχουμε τη δυνατότητα να στηρίξουμε ολοένα και περισσότερες γυναίκες στα καρτ, στη Formula Ford.
Θέλουμε να βοηθήσουμε τα μικρά κορίτσια να μάθουν και να βελτιωθούν όσο πιο γρήγορα γίνεται. Να τις φέρουμε στη θέση μας, αλλά να φτάσουν και πιο ψηλά νωρίτερα απ’ ό,τι εμείς. Ονειρευόμαστε να έχουμε μία Iron Dame στη Formula 1. Αν μπορέσουμε να το κάνουμε πράξη δεν μπορώ να το απαντήσω τώρα. Όμως στοχεύουμε και δουλεύουμε πάνω σε αυτό. Είναι το όνειρό μας».
Πώς είναι να μάχεσαι για τη νίκη στις 24 Ώρες Λε Μαν;
«Όπως μπορείτε να φανταστείτε ήταν ένας έντονα συναισθηματικός αγώνας για εμάς, στην 100η του επέτειο. Ήμασταν στην πρωτοπορία του αγώνα για πάνω από 12 ώρες και παλέψαμε πολύ σκληρά για τη νίκη και το βάθρο. Στην τελική όμως δεν τα καταφέραμε. Όμως είμαστε τρομερά υπερήφανες όλες μας για αυτό που καταφέραμε. Στο τελευταίο pit-stop πήραμε μία πολύ σκληρή, πολύ δύσκολη απόφαση. Έπρεπε να αλλάξουμε τα φρένα μας και αυτό μας έβγαλε εκτός διεκδίκησης του βάθρου. Όπως μπορείτε να φανταστείτε αυτό δεν ήταν δύσκολο μόνο για τις οδηγούς αλλά και για όλη την ομάδα. Η βροχή, τα αυτοκίνητα ασφαλείας μας έφεραν σε μία πολύ δύσκολη θέση: Να αλλάζαμε τα φρένα ή να τα κρατούσαμε και για τις 24 ώρες; Η Porsche 911 δεν έχει κάνει ποτέ ολόκληρο τον αγώνα με τα ίδια φρένα, πάντα χρειαζόταν μια αλλαγή. Πήραμε όμως ένα ρίσκο κι έτσι έχουν οι αγώνες. Μερικές φορές πρέπει να ποντάρουμε, να πάρουμε το ρίσκο, το ίδιο και οι οδηγοί, οι μηχανικοί. Όμως τα πήγαμε περίφημα. Μείναμε εντός πίστας και μακριά από προβλήματα όταν έβρεχε με μεγάλη ένταση, όταν στέγνωνε, όταν γίνονταν άλλα ατυχήματα γύρω μας. Είχαμε πολύ δυνατό ρυθμό και έναν καθαρό αγώνα. Αυτό είναι πάντα σημαντικό ώστε να δώσεις μάχη για τη νίκη. Στο τέλος το ρίσκο δεν μας βγήκε και αν με ρωτήσεις αν υπάρχει κάπου ευθύνη που δεν πήραμε το βάθρο θα σου απαντήσω καμία. Κερδίζουμε και χάνουμε μαζί.
Δυστυχώς στο Λε Μαν χάσαμε και είναι κάτι που πρέπει να αποδεχθούμε. Είμαστε όλες υπερήφανες για το τι καταφέραμε και μας έκανε πιο δυνατές. Μάθαμε πολλά ως οδηγοί και ως ομάδα. Ελπίζω να έχουμε κι άλλες ευκαιρίες να αγωνιστούμε και πάλι στο Λε Μαν».
Πώς καταφέρατε να είστε μία από τις ομάδες που διεκδικεί τη νίκη στις 24 Ώρες Λε Μαν;
«Αποφύγαμε τα λάθη και κρατήσαμε ασφαλές το αυτοκίνητο, ειδικά όταν έβρεχε πολύ. Πήραμε ορισμένες εξαιρετικές αποφάσεις στη στρατηγική και δεν πιέσαμε περισσότερο από αυτό που μπορούσαμε. Δεν δεχθήκαμε καμία ποινή κι έτσι καταφέραμε και ήμασταν μπροστά. Όλοι στην ομάδα τα πήγαν περίφημα και η αποφυγή λαθών είναι το “κλειδί” για να είσαι μπροστά στο Λε Μαν και στους αγώνες αντοχής. Όλη η προετοιμασία μας από το χειμώνα στις δοκιμές και στον προσομοιωτή απέδωσε».
Πόσο δύσκολο είναι μία ομάδα μέσα σε πέντε χρόνια να γίνει διεκδικήτρια της νίκης στο Μαν και οι σούπερ σταρ του event; Είχατε φέτος επιπλέον πίεση;
«Δεν μπορώ να πω πως είχαμε κάποια μορφή πίεσης. Είχαμε μιλήσει εντός της ομάδας για τις προσδοκίες μας και είχαμε ένα πολύ ικανό πακέτο. Κάναμε εξαιρετική προετοιμασία για τον αγώνα. Γνωρίζαμε το τι είμαστε ικανές να κάνουμε και πόσο δυνατή ομάδα είμαστε και το αποδείξαμε φέτος. Ήταν κάτι που δεν μπορούσαμε να δείξουμε τα προηγούμενα χρόνια. Ήμασταν άτυχες. Είχαμε κλατάρισμα ελαστικού στο δεύτερο γύρο, αστοχία ανάρτησης. Δεν μπορούσαμε να δείξουμε την πραγματική μας εικόνα. Φέτος, πήγαν όλα πολύ καλά, όμως στο τέλος δεν μας βγήκε ο αγώνας. Δεν είχαμε υψηλότερες προσδοκίες από το αποτέλεσμα που πήραμε, αλλά γνωρίζαμε τι μπορούμε να κάνουμε. Αυτό γέμισε την ομάδα και εμένα ικανοποίηση, γιατί δείξαμε εμπράκτως το πραγματικό αγωνιστικό μας πρόσωπο».
«Ως Iron Dames είμαστε γυναίκες και έχουμε ως οδηγό τα όνειρά μας»
Τι σημαίνει αυτό το αποτέλεσμα για τις γυναίκες στο μηχανοκίνητο αθλητισμό;
«Πραγματικά πιστεύω πως σημαίνει πολλά. Ήδη από τη νίκη μας πέρυσι στις 24 Ώρες Σπα, ένα τέτοιο αποτέλεσμα σε τόσο ξεχωριστούς αγώνες σημαίνει πολλά για εμάς. Έχουμε δει το αντίκτυπο της δουλειάς μας τα τελευταία πέντε χρόνια. Στο Λε Μαν μπορώ να πω πως είχαμε πολλούς φίλους στην πίστα, είδαμε πολλά κορίτσια με ροζ μπλούζες και ροζ καπέλα. Νιώθαμε ένα πολύ δυνατό κίνημα στήριξης στο Λε Μαν και αυτό δείχνει πως αν πετύχεις εντός κι εκτός πίστας τότε θα έχεις μεγάλο αντίκτυπο. Όλο αυτό με έκανε υπερήφανη να αγωνίζομαι με τη ροζ φόρμα στο ροζ αγωνιστικό αυτοκίνητο».
Στον αγώνα της Μόντσα εκκινήσατε από την πρώτη θέση και μέχρι τη δεύτερη ώρα ήσασταν στην κορυφή της κατάταξης. Όμως αυτό άλλαξε μετά. Τι ακριβώς έγινε στον αγώνα;
«Η Σάρα Μπόβι τα πήγε εξαιρετικά στις κατατακτήριες δοκιμές, είναι εξαιρετική στον ένα γύρο. Στη Μόντσα ήμασταν και οι τρεις οδηγοί σε φοβερή φόρμα, είχαμε πάρα πολύ καλό ρυθμό. Απλά κάναμε τις λάθος επιλογές στη στρατηγική. Ναι! Μας εξέπληξε λίγο ο χειρισμός του αγώνα από το Race Control με την εμφάνιση πολλών Αυτοκινήτων Ασφαλείας. Τη δεύτερη φορά που εμφανίστηκε, δεν το περιμέναμε καθόλου. Ήταν πολύ αργά για εμάς να μπούμε στα pits και το κάναμε όταν είχε αποχωρήσει. Όταν συμβαίνει αυτό, χάνεις πολλές θέσεις. Όμως έτσι είναι οι αγώνες, κερδίζουμε και χάνουμε ως ομάδα. Δυστυχώς στη Μόντσα πήραμε τις λάθος αποφάσεις που μας κόστισαν ένα ακόμη βάθρο. Στους αγώνες αντοχής παίζει μεγάλο ρόλο η διαχείριση του ρίσκου. Ίσως στη Μόντσα πήραμε παραπάνω ρίσκα απ’ ό,τι έπρεπε. Η νίκη όμως είναι θέμα χρόνου».
Με δύο αγώνες σε Φούτζι και Μπαχρέιν, ποια από τις δύο πίστες πιστεύεις πως θα επιτρέψει στην ομάδα να πάρει την παρθενική της νίκη;
«Μακάρι να είχα την απάντηση. Αν την είχα, δεν θα την έλεγα για να μην προσαρμοστούν οι αντίπαλοί μας. Μπορώ να πω πως μαζί με τη Μισέλ και τη Σάρα λατρεύουμε το Φούτζι. Είναι μια πολύ δύσκολη πίστα, πολύ τεχνική, έχει αρκετή πρόσφυση. Δυστυχώς τα προηγούμενα χρόνια η Porsche δεν ήταν γρήγορη στο Φούτζι. Όμως ήταν πάρα πολύ δυνατή στο Μπαχρέιν, το οποίο δεν είναι η αγαπημένη μας πίστα. Οπότε μπορώ να πω πως μπορούμε να κάνουμε κάποιου είδους συμβιβασμό. Στο Φούτζι πρέπει να εστιάσουμε στην απόδοση των οδηγών και στο Μπαχρέιν στην απόδοση του αγωνιστικού μας. Ελπίζω πως θα έχουμε δύο ευκαιρίες να παλέψουμε για τη νίκη».
Ποιός είναι ο στόχος σας στο WEC για το υπόλοιπο της σεζόν;
«Θέλω να κερδίσουμε και να εξασφαλίσουμε τη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα. Η νίκη ήταν στόχος μας στο 2023. Θέλω να συγχαρώ την Corvette Racing για την κατάκτηση του τίτλου, ήταν πολύ δυνατή ομάδα φέτος. Οι Iron Dames θα τα δώσουμε όλα για να μείνουμε στη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα και ελπίζουμε αυτό να συνοδευτεί με μία νίκη».
Τι σημαίνει η νίκη σας, η νίκη ενός γυναικείου πληρώματος στις 24 Ώρες του Σπα;
«Ήταν ορόσημο στην ιστορία των Iron Dames. Ήταν μία απόδειξη του τι μπορούμε να κάνουμε για όλους. Ήταν μια πραγματική απόδειξη και ανακούφιση για την ομάδα. Ο κόσμος μας παίρνει πολύ πιο σοβαρά πλέον και αποκτήσαμε περισσότερο σεβασμό έπειτα από τη νίκη στο Σπα. Αποκτήσαμε μομέντουμ και είναι κάτι που θέλω να συνεχίσουμε σε αυτό το ρυθμό».
Οσον αφορά τα πλάνα του 2024;
«Θα ήθελα πολύ να έχω απάντηση. Δεν είμαστε ως ομάδα έτοιμες για το 2024. Χρειάζεται χρόνος, αλλά προς ώρας επικεντρωνόμαστε στη φετινή σεζόν, να πάρουμε τη νίκη που θέλουμε».
Το μεγάλο αστέρι των Iron Dames είναι η 19χρονη Ντοριάν Παν που έχει εκπλήξει τον κόσμο των αγώνων αντοχής και φέτος αγωνίζεται στην LMP2. Ποιες είναι η δυνατότητες της νεαρής Γαλλίδας;
«Ως Iron Dames είμαστε γυναίκες και έχουμε ως οδηγό τα όνειρά μας. Όλες μας έχουμε όνειρα και μία τόσο νέα οδηγός όπως η Ντοριάν, νομίζω πως έχει ακόμα περισσότερα. Μπορεί να θέλει να γίνει η καλύτερη γυναίκα οδηγός στην ιστορία ή να φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο αγώνων ταχύτητας. Εμείς πρέπει να τη στηρίξουμε ώστε τα όνειρά της να γίνουν πραγματικότητα».