Test drive Audi Q4 e-tron 40: Game Changer (vid)

Νίκος Γιαννούλας
Test drive Audi Q4 e-tron 40: Game Changer (vid)
Το πρώτο συμπαγές ηλεκτρικό SUV της Audi θέτει τον πήχη για τα -πολλά- αντίστοιχα μοντέλα που θα ακολουθήσουν στο άμεσο μέλλον.

Η Audi να έκανε το πρώτο της βήμα στο νέο κόσμο της ηλεκτροκίνησης με το e-tron, ένα μεγάλο και ακριβό SUV, το οποίο λειτούργησε ως βιτρίνα των δυνατοτήτων της. Η πολυτελής κατηγορία και ειδικότερα αυτή των SUV αποτέλεσε σχεδόν για όλους του κατασκευαστές προνομιακό πεδίο εξάσκησης της ηλεκτροκίνησης για πολλούς λόγους. Ο κυριότερος φυσικά ήταν το κόστος: Ένας αγοραστής μεγάλου premium SUV έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει τη νέα τεχνολογία. Ειδικά όταν αυτή, λόγω και της σημαντικής μείωσης των φόρων, έχει σε αυτή την κατηγορία περίπου το ίδιο κόστος με τη συμβατική.

audi q4

Ας μην γελιόμαστε ωστόσο. Η μαζικότητα είναι αυτή που θα βάλει την ηλεκτροκίνηση στο χάρτη και μοντέλα των 70 ή 80.000 ευρώ κόστους θα μένουν πάντα στη σφαίρα του ανεκπλήρωτου για το μεγαλύτερο αριθμό των οδηγών. Σίγουρα ανοίγουν το δρόμο, αλλά δεν αρκούν για να φτάσουν στο τέρμα του. Το Q4 e-tron πάει την υπόθεση ηλεκτροκίνηση λίγο παρακάτω. Αυτοκίνητο του λαού δεν το λες, ωστόσο έρχεται στην κατηγορία των συμπαγών premium SUV με ένα κόστος που και ανταγωνιστικό και λογικό είναι.

Ηλεκτρική πλατφόρμα

Το μοντέλο βασίζεται στο πλαίσιο ΜΕΒ του Ομίλου της Volkswagen, το οποίο έχουμε ήδη γνωρίσει σε αντίστοιχες υλοποιήσεις των Skoda και Volswagen: τα ήδη γνωστά μας Enyaq iV και ID.4 αντίστοιχα. Με αυτά, το Q4 e-tron μοιράζεται επίσης τις μονάδες κίνησης και την αρχιτεκτονική της ανάρτησης. Από εκεί και πάνω, έρχονται οι σημαντικές διαφορές. Με μήκος 4,588 μέτρα το Q4 e-tron κατατάσσεται στο κέντρο της κατηγορίας των C-SUV και η συνολική του σχεδίαση, παρότι πολύ φρέσκια και ευφάνταστη, το σηματοδοτεί άμεσα ως ένα Audi. Αυτό σίγουρα θα αρέσει στους λάτρεις της μάρκας και ταυτόχρονα δεν ξεχωρίζει το ηλεκτρικό Audi από τα υπόλοιπα της γκάμας.

 

audi q4

Θα πρέπει να είναι κανείς αρκετά παρατηρητικός για να διαπιστώσει την «κλειστή» εμπρός μάσκα και άλλες μικρές λεπτομέρειες, που μαρτυρούν τη διαφορετικότητά του. Επίσης, χαρακτηριστικός είναι ο πολύ μικρός εμπρός πρόβολος, αλλά και το μήκος του καπό -καθώς εμπρός δεν υπάρχει κινητήρας.
Οπτικά, το Q4 e-tron δείχνει αρκετά συμπαγές και σπορ, πολύ περισσότερο από τα ξαδελφάκια του ID.4 και Enyaq iV. Εκ των οποίων με το πρώτο, έχει σχεδόν ταυτόσημο μήκος -το Skoda είναι πέντε περίπου εκατοστά μεγαλύτερο.

Εντυπωσιακό εσωτερικό

Πόντος λοιπόν για την Audi, που έχει καταφέρει η πρότασή της να ξεχωρίζει ευχάριστα και σύμφωνα με την προνομιακή τοποθέτηση της μάρκας στην αγορά. Το ίδιο συμβαίνει και στο εσωτερικό, όπου το μεγάλο σε όγκο και γωνιώδες ταμπλό κερδίζει αμέσως κάθε παρατηρητή με τη συναρμογή των μερών του και την ποιότητα των υλικών του. Επιπρόσθετα, η Audi φρόντισε να τοποθετήσει ένα πληρέστατο Audi Virtual Cockpit 10,25 ιντσών εμπρός από τον οδηγό, σε αντίθεση με τις VW και Skoda που επέλεξαν μια μικρή οθόνη με ελάχιστες ενδείξεις. Το virtual cockpit έχει πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης σύμφωνα με τις απαιτήσεις του οδηγού και προβάλλει μεγάλη γκάμα πληροφοριών. Επιπρόσθετα, στο αυτοκίνητο της δοκιμής υπήρχε τοποθετημένο και το head up display επαυξημένης πραγματικότητας, το οποίο όταν απαιτείται προβάλλει ενδείξεις εμπρός και στο σημείο στο οποίο πρέπει να ακολουθήσει ο οδηγός.

audi q4

Στο κέντρο του ταμπλό και με γωνία προς τον οδηγό, η οθόνη 10,1 ιντσών του συστήματος πολυμέσων MMI, προσφέρει ένα εύκολο και κατανοητό interface, ενώ ανταποκρίνεται και σε φωνητικό χειρισμό, προς το παρόν όμως μόνο στα αγγλικά. Ευτυχώς η οθόνη είναι αφής και σε πολύ πρακτικό σημείο, αφήνοντας πίσω την εποχή με τα περιστροφικά χειριστήρια και τους διακόπτες, το οποία δεν ήταν και το πλέον εργονομικό στοιχείο των Audi.

audi q4

Νέο στοιχείο αποτελούν και οι διακόπτες αφής στο τιμόνι, οι οποίοι ωστόσο μπορούν να ενεργοποιηθούν σχετικά εύκολα και κατά λάθος. Αυτό το είχαμε διαπιστώσει εδώ και χρόνια σε μοντέλα της Mercedes, που πρώτη έφερε στην παραγωγή τους διακόπτες αφής στο τιμόνι.

Μεγάλοι χώροι

Εκτός από την εικόνα και τον εξοπλισμό, εντυπωσιακοί στο Q4 e-Tron είναι και οι χώροι. Τα λιγοστά πλέον μηχανικά μέρη, επέτρεψαν στους σχεδιαστές να εκμεταλλεύονται κάθε εκατοστό του αμαξώματος. Έτσι, πέντε άτομα θα μεταφερθούν εξαιρετικά άνετα, καθώς το πάτωμα είναι επίπεδο πίσω. Ταυτόχρονα, οι θέσεις και οι θήκες για μπουκάλια, ποτήρια και κάθε προσωπικό αντικείμενο των επιβατών είναι πολλές, κλειστές και ανοιχτές.

audi q4

Οι έως και πέντε επιβάτες του Audi Q4 e-tron απολαμβάνουν ένα εξαίρετο επίπεδο άνεσης και ηρεμίας στο εσωτερικό, το οποίο δεν διαταράσσεται ακόμα και στη ηλεκτρονικά περιορισμένη μέγιστη ταχύτητα των 160 χλμ./ώρα την οποία μπορεί να επιτύχει το αυτοκίνητο. Φυσικά, χάρη στο προαιρετικό σύστημα των ρυθμιζόμενων αμορτισέρ, η άνεση υπόκειται στην παραμετροποίηση που έχει επιλέξει ο οδηγός με βάση τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης. Αυτά είναι πέντε στον αριθμό, τα Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic και Individual. Το τελευταίο επιτρέπει στον οδηγό να επιλέξει αυτός τις επιμέρους ρυθμίσεις των συστημάτων που επηρεάζονται (απόκριση συστήματος διεύθυνσης, ισχύς και απόκριση κινητήρα, λειτουργία ανάρτησης και συστημάτων ελέγχου δυναμικής συμπεριφοράς), ενώ τόσο σε αυτό όσο και στο Dynamic, δίνεται η δυνατότητα απενεργοποίησης του συστήματος πρόσφυσης, αν θέλετε να δοκιμάσετε τις ικανότητές σας στην πλαγιολίσθηση.

Στο δρόμο

Οδηγικά το Audi Q4 e-tron είναι τόσο εύκολο όσο κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο και τόσο άνετο, στιβαρό και ποιοτικό όσο κάθε Audi. Με βάρος που ξεπερνά τους 2 τόνους, οι 204 ίπποι του ηλεκτρικού κινητήρα της έκδοσης 40, που όπως και η κίνηση βρίσκεται στον πίσω άξονα, δεν ξυπνούν στον οδηγό τα αγωνιστικά του ένστικτα. Επαρκούν ωστόσο για άνετες προσπεράσεις και δίνουν μια ευχάριστη σβελτάδα στο αυτοκίνητο. Ενδεικτική είναι η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα, η οποία ολοκληρώνεται σε 8,5 δλ.

audi q4

Η ανάρτηση, σχετικά σφιχτή γενικώς, έχει πολύ καλή λειτουργία και μόνο εκτός δρόμου θα αντιληφθεί ο οδηγός κραδασμούς και ηχητική υπόκρουση, από τους εμπρός τροχούς. Σε δρόμο με στροφές το ηλεκτρικό Audi προσφέρει μεγάλη εμπιστοσύνη, ενώ είναι και ιδιαίτερα ευέλικτο, χάρη στην πίσω κίνηση. Φυσικά το μεγάλο βάρος θέτει περιορισμό στο όριο της πλευρικής πρόσφυσης, το οποίο όμως είναι τόσο επαρκές, που μάλλον δεν θα ξεπεραστεί από το 90% των οδηγών του ποτέ.

Αυτονομία και φόρτιση

Στα φλέγοντα ζητήματα της αυτονομίας κίνησης, της φόρτισης και της κατανάλωσης, το Audi δεν θα απογοητεύσει. Η συστοιχία των μπαταριών του έχει χωρητικότητα 76,6 ωφέλιμες kWh και έτσι με μια πλήρη φόρτιση επαρκεί ώστε σε πραγματικές συνθήκες μικτής χρήσης, να προσφέρει περίπου 400 χιλιόμετρα εμβέλεια κίνησης. Φυσικά δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι ο κατασκευαστής προτείνει φόρτιση πριν η μπαταρία πέσει κάτω από 20% και όχι πάνω όχι πάνω από 80% σε συνεχή βάση. Αυτή η πρακτική, παρατείνει τη ζωή της, μειώνει όμως και τη διαθέσιμη αυτονομία.

audi q4

Αναφορικά με τη φόρτιση, το Audi Q4 e-tron έχει τη δυνατότητα να ανακτήσει ενέργεια από φορτιστή έως 125 kWh, που σήμερα όμως πολύ σπάνια θα βρείτε στη χώρα μας. Θεωρητικά, σε 10 λεπτά μπορεί να ανακτήσει ενέργεια για 130 χιλιόμετρα -σε ιδανικές συνθήκες θερμοκρασίας. Προφανώς αυτές δεν υπάρχουν παρά σπάνια στην πραγματική ζωή, οπότε για να «πάτε Θεσσαλονίκη», υπολογίστε περίπου μια ωρίτσα ενδιάμεση φόρτιση.

audi q4

Η κατανάλωση εντός πόλης μπορεί να πέσει και στις 15 kWh/100 χλμ. χωρίς χρήση κλιματισμού, ωστόσο οι 18 kWh είναι μια πιο συχνή ένδειξη εντός πόλης και οι 22 kWh εκτός. Για την ανάκτηση της ενέργειας, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να επιλέξει τη μέγιστη από το χειριστήριο του κιβωτίου με το B, ή να αφήσει το χειριστήριο στο D και μέσω των paddles στο τιμόνι να επιλέγει κάθε φορά τρία επίπεδα ανάκτησης ενέργειας αφήνοντας το γκάζι, πλέον του προεπιλεγμένου.

audi q4

Με τα σημερινά δεδομένα, το Audi Q4 e-tron είναι μια niche επιλογή. Τόσο λόγω τιμής, όσο και λόγω των εγγενών δεδομένων της υποδομής φόρτισης. Αν κάποιος έχει την ευχέρεια να το φορτίζει κατά βάση στο σπίτι ή στην εργασία του, τότε το προτείνουμε ανεπιφύλακτα έναντι κάθε συμβατικής ή plug in hybrid εναλλακτικής. Στην αντίθετη περίπτωση, δεν πειράζει να περιμένουμε ένα ευρύτερο δίκτυο και ίσως και μια πιο προσιτή τιμή από τα 52.100 ευρώ, που κατεβαίνει κοντά στα 47.000 με την επιδότηση.

Για τεχνικές πληροφορίες, τιμές και εκδόσεις του μοντέλου, μπορείτε να επισκεφτείτε το επίσημο site της Audi στην Ελλάδα με ένα κλικ εδώ:

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!