Wankel ζεις εσύ μας οδηγείς: Αφιέρωμα στο διαχρονικό Mazda RX-8! (pics & vid)
Η Γη γυρίζει και περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της. Το Mazda RX-8 γυρίζει ακόμη καλύτερα. Όχι μόνο του, αλλά με την βοήθεια του περιστροφικού κινητήρα Wankel με την ονομασία Renesis, αποτελώντας ένα άκρως ελκυστικό -και κυρίως πισωκίνητο- κουπέ μοντέλο, το οποίο τιμήθηκε ιδιαίτερα στη χώρα μας. Η αλήθεια είναι ότι αναζητώντας την οδηγική απόλαυση συνήθως πρέπει να βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη, κυνηγώντας το πανάκριβο διθέσιο roadster των ονείρων σου ή μοντέλα πολλών κυβικών, άρα και ευρώ. Όταν όμως η Mazda παρουσίασε το RX-8, το όνειρο άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά, χάρη στο εντυπωσιακό εμφανισιακά 4θυρο κουπέ, απόδοσης 231 ίππων, με πίσω κίνηση και κινητήρα 1.308 κυβικών εκατοστών, άρα με αντίστοιχη φορολογική αντιμετώπιση στην Ελλάδα.
Σχεδιαστικά το Mazda RX-8 αποτελεί ένα μοντέλο, το οποίο ακόμη και σήμερα, σχεδόν 16 χρόνια μετά το επίσημο ντεμπούτο του (και 11 μετά το ελαφρύ «φρεσκάρισμα» του το 2008), ξεχωρίζει και τραβάει τα βλέμματα στο πέρασμα του. Η χρήση των τριγωνικών λεπτομερειών που παραπέμπουν στο σχήμα του ρότορα, τόσο στο εξωτερικό, όσο και στο εσωτερικό του αυτοκίνητου, σου υπενθυμίζει ότι έχεις στην κατοχή σου κάτι διαφορετικό και μοναδικό. Σπορ και ποιοτικό, ταυτόχρονα. Το ίδιο καταλαβαίνουν και όσοι συνειδητοποιούν ότι πρόκειται για ένα 4θυρο κουπέ, με πίσω πόρτες που αρχικά δεν φαίνονται και τελικά ανοίγουν όπως αυτές των ταξί στο Λονδίνο. Ψαρωτικό, αν μη τι άλλο.
Όμως όλα περιστρέφονται γύρω από τον κινητήρα Renesis κυριολεκτικά και μεταφορικά. Μπορεί στις χαμηλές στροφές να μην βάζει φωτιά στην άσφαλτο (χωρίς να υστερεί), όμως σου δίνει την ευκαιρία να απολαύσεις απόδοση και ήχο σε ένα φάσμα απαγορευτικό για άλλα αυτοκίνητα. Στην περίπτωση της έκδοσης Cosmo με τους 231 ίππους, ο Renesis αποδίδει τα μέγιστα μετά τις 8.000 σ.α.λ. (!!), ενώ μπορεί να αγγίξει έως και τις 10.000 σ.α.λ.! Στην έκδοση Challenge (αλλά και Revolution) με τους 192 ίππους, τα πράγματα είναι κάπως πιο «γήινα» (μέγιστη απόδοση στις 7.000 σ.α.λ.), καθώς η ροπή είναι μεγαλύτερη (220 αντί για 211 Nm στο Cosmo) και διαθέσιμη σε πιο χαμηλές στροφές (5.000 έναντι 5.500 σ.α.λ.). Όμως το 5τάχυτο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων με το οποίο εφοδιάζεται αποκλειστικά το Challenge, δίνει το προβάδισμα στο 6τάχυτο Cosmo, σε όλες τις ρεπρίζ.
Σε ότι αφορά στο στήσιμο του RX-8, η Mazda ξεπέρασε τον εαυτό της, δηλαδή το κορυφαίο στο είδος του MX-5, και μας έδωσε ένα αυτοκίνητο χάρμα ιδέσθαι. Τρομερό πλαίσιο, η τέλεια κατανομή βάρους (50-50) χάρη στον πανάλαφρο κινητήρα Renesis που είναι τοποθετημένος χαμηλά και πίσω, μεγάλο μεταξόνιο (2,7 μέτρα), φαρδιά μετατρόχια και φυσικά το απαραίτητο σε αυτές τις περιπτώσεις διαφορικό Torsen. Τι άλλο να ζητήσει ένας οδηγός; Στα συν του συγκαταλέγεται επίσης και το ακριβές, όσο και άμεσο τιμόνι, παρά το γεγονός ότι είναι ηλεκτρικό. Κάθε απόλαυση όμως έχει και το τίμημα της. Στην περίπτωση του RX-8 την «αχίλλειο πτέρνα» αποτελεί η κατανάλωση. Εντός πόλης θα χρειαστείς ένα μικρό θαύμα για να την δεις να κατεβαίνει κοντά στα 15 λτ./100 χλμ. Σε εθνικό οδικό δίκτυο και με 6η σχέση στο κιβώτιο, ίσως είσαι τυχερός να τη δεις και λίγο πιο κάτω. Επίσης, κάποιοι ίσως να μην θεωρούν ικανοποιητικά τα 290 λίτρα που προσφέρει ο χώρος των αποσκευών, ενώ οι πίσω επιβάτες με ύψος πάνω από 1,85 πιθανόν να στριμωχτούν λιγάκι. Πάντως η πρόσβαση στις πίσω θέσεις είναι πιο άνετη σε σχέση με αντίστοιχα 3θυρα κουπέ και σε αυτό βοηθάει η ύπαρξη και το εντυπωσιακό άνοιγμα των πίσω θυρών, με ανάποδη φορά από τις μπροστινές.
Βασικό στοιχείο για την λειτουργία του περιστροφικού κινητήρα του RX-8 αποτελεί η σωστή λίπανση του, για αυτό το λόγο ο έλεγχος της στάθμης λαδιού πρέπει να πραγματοποιείται συχνά (κάθε 2 γεμίσματα βενζίνης σύμφωνα με την Mazda). Επίσης η μέτρηση συμπίεσης αποτελεί την εγγύηση για την κατάσταση που βρίσκεται ο Renesis και μπορεί να πραγματοποιηθεί σε κάποιο συνεργείο της Mazda, ενώ καλό θα ήταν να έχετε το νου σας στους πολλαπλασιαστές, ειδικά μετά από περιόδους μεγάλης ακινησίας του οχήματος. Επίσης χρειάζεται μεγάλη προσοχή να έχει ζεσταθεί καλά όταν το βάζετε σε λειτουργία, καθώς εάν σβήσει χωρίς να έχει φτάσει στην επιθυμητή θερμοκρασία (κοινώς αν παραμένει «κρύο»), μένει βενζίνη στο θάλαμο καύσης και είναι πολύ πιθανό να πάθει το λεγόμενο «flooding» (μπούκωμα) και να μην μπορεί να πάρει μπροστά, ακόμη και μετά από αρκετές προσπάθειες.
Στο διά ταύτα, η πεμπτουσία του RX-8 είναι κάτι πολύ παραπάνω από αριθμούς μέτρησης κατανάλωσης και χώρων. Είναι το αυτοκίνητο που σε κάνει καλύτερο οδηγό, ακόμη και αν δεν μπορείς να στρίψεις ούτε τσιγάρο. Στα λεφτά του δεν υπάρχει ανταγωνισμός, ενώ αυτά που προσφέρει μπορούν να συγκριθούν μόνο με αυτοκίνητα σχεδόν διπλάσιου κυβισμού και τιμής. Αν μπορέσεις να κατανοήσεις την διαφορετικότητα του και κάποιες «ιδιοτροπίες» κατά την συμβίωση μαζί του, τότε η επιλογή του διαχρονικού πισωκίνητου Mazda είναι μονόδρομος, καθώς συνδυάζει την φουτουριστική σχεδίαση, με κορυφαία οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, ξεχωριστό κινητήρα και ένα πλήρες πακέτο εξοπλισμού. Ξέρετε πολλά αυτοκίνητα 1.308 κυβικών εκατοστών, με 231 ίππους, 0-100 χλμ./ώρα σε 6,4 δευτερόλεπτα, τελική ταχύτητα πάνω από 250 χλμ./ώρα και εμφάνιση που κολάζει ακόμη και μετά από τόσα χρόνια; Εμείς όχι. Και ας καταναλώνει ένα ολόκληρο βενζινάδικο σε κάθε βόλτα του. Χαλάλι του…
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!