Test drive Alfa Romeo Tonale 1.5 MHEV 130 PS: Δίνει τον τόνο στα SUV
Αναλαμβάνοντας να «μεταμορφώσει» την μάρκα, όπως είναι το σλόγκαν που χρησιμοποίησε η Alfa Romeo στο λανσάρισμα του αυτοκινήτου, η Tonale εισέρχεται στην πιο δημοφιλή κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς: τα compact SUV. Λίγες ημέρες μετά την παρουσίαση της Tonale στην Ελλάδα – εκδήλωση στην οποία έδωσε το «παρών» ο επικεφαλής εξωτερικής σχεδίασης του αυτοκινήτου, Αλέξανδρος Λιώκης – πήραμε τα κλειδιά του νέου SUV της Alfa Romeo.
Μικρότερη από την Stelvio και διαθέτοντας ήπιο υβριδικό σύστημα κίνησης 48V, η Tonale αφενός απευθύνεται σε ευρύτερο κοινό και αφετέρου είναι τεχνολογικά επίκαιρη. Η πρώτη «εξηλεκτρισμένη» Alfa Romeo κυκλοφορεί σε δύο εκδόσεις ισχύος του 1.5 βενζίνης, με 130 και 160 ίππους. Είναι άμεσα διαθέσιμη και με τον 1.6 diesel 130 ίππων, ενώ θα ακολουθήσει η πιο αποδοτική και ισχυρή έκδοση Q4. Με plug-in υβριδικό σύστημα, συνδυαστική ισχύ 275 ίππων, τετρακίνηση και επιδόσεις ανάλογες ενός σπορ SUV.
Σχεδιασμός από ελληνικό χέρι
Η Tonale αποτελεί φυσική συνέχεια του πρωτοτύπου που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης τον Μάρτιο του 2019. Η εικόνα του αυτοκινήτου παραγωγής παραμένει κοντά στο πρωτότυπο, γεγονός που πιστώνεται στον Αλέξανδρο Λιώκη και τους συνεργάτες του. Η Alfa Romeo Tonale προσφέρει μια ξεχωριστή σχεδίαση με νέα στιλιστικά στοιχεία, τα οποία έχουν άμεση σύνδεση με την ιστορία της μάρκας, όπως οι χαρακτηριστικοί τροχοί 20 ιντσών με τις 5 στρογγυλές οπές (telephone dial), το ανάγλυφο κάλυμμα του πίνακα οργάνων (Cannocchiale), το τιμόνι με τις τρεις ακτίνες και το περίγραμμα των φωτιστικών σωμάτων.
Οι περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις της Tonale (4,53μ. μήκος, 1,84μ. πλάτος και 1,6μ. ύψος) δημιουργούν ένα δυναμικό και αρμονικό αμάξωμα Τα «3+3» φωτιστικά σώματα τεχνολογίας Full LED Adaptive Matrix, είναι εμπνευσμένα από την SZ Zagato και το πρωτότυπο Proteo. Εκτός από ξεχωριστό στιλ, τα φωτιστικά σώματα διαθέτουν δύο προηγμένες τεχνολογίες. Η πρώτη είναι η Adaptive Driving Beam, η οποία αυτόματα προσαρμόζει τα φώτα σύμφωνα με την ταχύτητα και τις συνθήκες οδήγησης, ενώ η δεύτερη με την ονομασία Glare-Free High Beam Segmented Technology, αυτόματα αναγνωρίζει την κίνηση ώστε να μην «τυφλώνει» τα άλλα οχήματα, ενώ παράλληλα στις στροφές βελτιώνει το φωτισμό για μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια. Τα πίσω φωτιστικά σώματα ακολουθούν την ίδια λογική, με μια συνεχή φωτεινή γραμμή που τονίζει το πλάτος του αυτοκινήτου και δημιουργεί μια ξεχωριστή φωτεινή υπογραφή.
Αντίστοιχα, το εσωτερικό είναι εμπνευσμένο από την ιστορία της μάρκας στους αγώνες. Εστιάζει στον οδηγό, ο οποίος βρίσκει εύκολα τη σωστή θέση και ταυτόχρονα έχει εύκολη πρόσβαση σε όλα τα χειριστήρια. Την ίδια στιγμή οι επιβάτες απολαμβάνουν μεγάλους χώρους για τους ίδιους και τις αποσκευές τους (το πορτμπαγκάζ με διπλό πάτωμα έχει όγκο 500 λίτρα και εκμεταλλεύσιμο σχήμα). Όμορφες λεπτομέρειες, τα σταθερά paddles από αλουμίνιο για τις αλλαγές του αυτόματου κιβωτίου και οι στρογγυλοί αεραγωγοί.
Στο βασικό εξοπλισμό της Tonale περιλαμβάνεται το νέο σύστημα πολυμέσων, με προσαρμοζόμενο σύστημα Android, αναβαθμίσεις Over-the-Air (OTA) μέσω ασύρματων δικτύων, αλλά και υπηρεσίες που προσφέρονται ώστε το όχημα να είναι πάντα ενημερωμένο με τις τελευταίες εξελίξεις. Το σύστημα περιλαμβάνει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 12,25 ιντσών και την εύκολη στη διαχείριση κεντρική οθόνη αφής των 10,25 ιντσών.
Εξηλεκτρισμένη απόδοση
Πλέον, κάθε νέα Alfa Romeo που θα λανσάρεται θα είναι εξηλεκτρισμένη και η Tonale κάνει την αρχή για τους Ιταλούς. Ο νέος 1.5 κινητήρας (τεχνολογίας Variable-Geometry Turbo στην έκδοση με τους 160 ίππους) συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT 7 σχέσεων και ηλεκτρικό σύστημα 48V, το οποίο περιλαμβάνει μπαταρία 0,8 kWh και ηλεκτροκινητήρα ισχύος 20 ίππων και ροπής 55 Nm. Η δύναμη του μοτέρ επιτρέπει την κίνηση της Tonale ακόμα και όταν ο θερμικός κινητήρας είναι εκτός λειτουργίας, σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, η δε μπαταρία φορτίζεται αυτόματα κατά την κίνηση του SUV.
Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι περιορισμένες, χάρη στη δουλειά που έχει κάνει η Alfa Romeo. Η Tonale χρησιμοποιεί πλήρως ανεξάρτητη ανάρτηση τύπου MacPherson σε όλους τους τροχούς και αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency Selective Damping) που εξελίχθηκαν σε συνεργασία με την Koni. Η σφιχτή ρύθμιση και η μικρή απόσταση από το έδαφος για τα δεδομένα ενός SUV (15,6 εκατοστά) συμβάλλουν στη δυναμική συμπεριφορά της Tonale. Παράλληλα όμως, η απόσβεση των ανωμαλιών του οδοστρώματος μέσα στις πόλεις είναι ικανοποιητική και μόνο οι έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες θα γίνουν αισθητές στον οδηγό και τους επιβάτες, απόρροια και των μεγάλων τροχών των 20 ιντσών.
Η άμεση διαπίστωση από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα στη θέση του οδηγού, είναι το βάρος που φθάνει από το σύστημα διεύθυνσης. Στο default πρόγραμμα Normal – η ένδειξη «Ν» στον περιστροφικό διακόπτη DNA – το τιμόνι της Tonale είναι αρκετά ελαφρύ. Στο «D» που σημαίνει Dynamic αυξάνεται το βάρος και πάλι όμως όχι στο βαθμό που θα περίμενε κάποιος από μία Alfa Romeo. Όταν όμως συνηθίσεις την αίσθηση, θα αντιληφθείς ότι το τιμόνι είναι «γρήγορο» και το εμπρός μέρος του ιταλικού SUV ακριβές, ώστε να κινηθείς σβέλτα και με ασφάλεια σε δρόμο με στροφές. Αν θέλεις λοιπόν να απολαύσεις μία διαδρομή με την Tonale, θα πρέπει να επιλέξεις το πρόγραμμα «D», για περισσότερη αίσθηση από το τιμόνι και καλύτερη απόκριση του κινητήρα στο γκάζι.
Γίνεται επίσης αντιληπτό ότι η Tonale έχει περισσότερες… χάρες από όσες μπορεί να «ξεδιπλώσει» η έκδοση του 1.5 με τους 130 ίππους. Ο κινητήρας δεν μπορεί να χαρίσει σπορ επιδόσεις στο αμάξωμα των 1.600 κιλών (χρειάζονται περίπου 10 δευτερόλεπτα για την επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα), ενώ αν διατηρείς τις στροφές λειτουργίας ψηλά έρχεται η αντίστοιχη επιβάρυνση στην κατανάλωση. Με προσεκτική πάντως οδήγηση, η ένδειξη μέσης κατανάλωσης κινείται στα όρια των 7-7,5 λίτρων ανά 100 χλμ. Θα περιμένουμε να δοκιμάσουμε και την Tonale με τους 160 ίππους, που δείχνει να συμβαδίζει με το χαρακτήρα του πρώτου υβριδικού μοντέλου της Alfa Romeo.
Η γκάμα της Tonale περιλαμβάνει εκδόσεις με πλούσιο εξοπλισμό και ξεχωριστό χαρακτήρα. Η έκδοση Super που δίνει τη δυνατότητα αναβάθμισης στην έκδοση Sprint με σπορ αναφορές και η έκδοση Ti που δίνει τη δυνατότητα αναβάθμισης στην έκδοση Veloce όπου εκφράζεται το απόλυτο επίπεδο απόδοσης και σπορ χαρακτήρα της Tonale.
Οι τιμές αρχίζουν από τα 37.300 ευρώ (περιλαμβάνεται προωθητική ενέργεια 1.300 ευρώ) για την Tonale Super 130 ίππων. Το αυτοκίνητο δοκιμής μας είναι αυτό στην έκδοση λανσαρίσματος Edizione Speciale, η οποία διαθέτει υπερπλήρη εξοπλισμό που ανεβάζει την τιμή της Tonale στα 45.000 ευρώ. Ποσό που τη θέτει αντιμέτωπη με εδραιωμένα premium SUV. Η Tonale Edizione Speciale περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών, ρυθμιζόμενους προβολείς Matrix Full LED, αλουμινένια paddles πίσω από το τιμόνι, σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί, ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα για το χώρο αποσκευών, σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 10,25”, χάρτες πλοήγησης, συνδεσιμότητα με Apple CarPlay / Android Auto, ασύρματη φόρτιση κινητού, σπορ δερμάτινο τιμόνι, ρυθμιζόμενο Cruise Control, κάμερα οπισθοπορείας, αναγνώριση των πινακίδων κυκλοφορίας και πλήρη λίστα συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού.
Ήδη η ζήτηση για την Alfa Romeo Tonale στη χώρα μας είναι υψηλή, με την αντιπροσωπεία να προσπαθεί να διατηρήσει την περίοδο παράδοσης εντός του ορίου των 100 ημερών.
Φωτογραφίες: Gazzetta/Χρήστος Παναγόπουλος
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!