Test drive BMW X1 xDrive 23d: Xciting
- Μεγαλύτερη και πολυτελέστερη
- Ολοκαίνουριο εσωτερικό
- Η γερμανική μηχανολογία στα καλύτερά της
- Ισχύς και οικονομία
- Premium σε όλα
Οι εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία έχουν κάνει πολύ δύσκολο το έργο των παραδοσιακών κατασκευαστών πολυτελών αυτοκινήτων, όπως της BMW. Αρκεί μια μόνο επίσκεψη στο εσωτερικό των περισσότερων C-SUV που κυκλοφορούν σήμερα, για να αντιληφθεί εύκολα κάποιος ότι η αντιληπτή ποιότητα και το επίπεδο εξοπλισμού των μοντέλων μαζικών κατασκευαστών έχει φτάσει σε δυσθεώρητο ύψος.
Δεν είναι όμως μόνο η ποιότητα των υλικών, η συναρμογή και η συνολική σχεδίαση που ορίζει ένα premium αυτοκίνητο. Η τεχνολογία των μηχανικών μερών, ο τρόπος της απόδοσης και η ισορροπία στη συνεργασία των δεκάδων συστημάτων που πλέον ενυπάρχουν στα οχήματα, είναι τελικά αυτά που συνθέτουν το «βάθος» της κατασκευής. Αυτό, ωστόσο, δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά. Χρειάζονται πολλά χιλιόμετρα για να αποκαλυφθεί και σε κερδίζει σταδιακά, ειδικά σε πιο δύσκολες καταστάσεις από αυτές της καθημερινής μετακίνησης. Εκεί, λοιπόν, λάμπει η ολοκαίνουρια X1.
Μεγαλύτερη και πολυτελέστερη
Ως είθισται, το αμάξωμα της νέας X1 είναι μεγαλύτερο από αυτό της απερχόμενης με μήκος 4,5 και πλάτος 1,845 μέτρα, γεγονός που το κατατάσσει στην καρδιά της κατηγορίας C. Δεν είναι το μεγαλύτερο της κατηγορίας, διατηρώντας έτσι τον όγκο που το καθιστά εύχρηστο ακόμα και σε αστικές συνθήκες. Το μεταξόνιο των 2,692 μέτρων δίνει τη δυνατότητα της σωστής εκμετάλλευσης του εσωτερικού, ενώ η ανυπαρξία κεντρικού τούνελ μετάδοσης, την καθιστά πραγματική πενταθέσια.
Αισθητικά το αμάξωμα ξεχωρίζει κυρίως από λεπτομέρειες, καθώς συνολικά δεν έχει ιδιαίτερα αθλητικό παράστημα. Αυτό δεν αποτελεί μομφή, ειδικά με δεδομένο το γεγονός ότι αφήνει χώρο για πιο σπορτίφ σχεδιαστικές αναφορές στην Χ2 -η οποία θα αποκαλυφθεί οσονούπω και ως γνωστόν αποτελεί την «coupe» εκδοχή του μοντέλου.
Το boxy παρουσιαστικό, από την άλλη πλευρά, έχει τεράστια ωφελήματα να προσδώσει στους εσωτερικούς χώρους, οι οποίοι για πέντε άτομα με τις αποσκευές τους είναι πιο γενναιόδωροι παρά ποτέ. Όπως συν-αποφασίσαμε με τους συναδέλφους εδώ στο gmotion, από πρακτικής άποψης δεν υπάρχει κανείς λόγος να αναζητήσει κανείς ένα μεγαλύτερο σε διαστάσεις αυτοκίνητο, πέρα από αυτόν της ένδειξης υπερβάλλοντος πλούτου και κύρους. Ο χώρος αποσκευών με όγκο 500 λίτρων και το συρόμενο πίσω κάθισμα που μεταβάλλει έτι περαιτέρω προς τα πάνω τον όγκο του, συνηγορούν πιστεύω σε αυτή μας την άποψη.
Ολοκαίνουριο εσωτερικό
Το εντελώς νέο ταμπλό, με τις δύο μεγάλες, οριζόντιες και κυρτές ψηφιακές οθόνες (10,25 και 10,7 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και το multimedia αντίστοιχα), έχει μειώσει τον όγκο του δίνοντας αίσθηση ευρυχωρίας (Open Air Feeling το αναφέρει η BMW), και είναι υλοποιημένο με μαλακά στην αφή πλαστικά. Σε επίπεδο συναρμογής και αντιληπτής ποιότητας δεν βρίσκει κανείς ψεγάδι. Ωστόσο, σε επίπεδο εργονομίας, η εντυπωσιακή αιωρούμενη κεντρική κονσόλα δεν επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση στα αντικείμενα που αποθηκεύονται από κάτω της. Επίσης θα προτιμούσαμε short cut διακόπτες για τον κλιματισμό, αντί της ένταξής του στα menu της οθόνης του multimedia.
Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική χάρη στα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα προαιρετικά σπορ καθίσματα που διέθετε η έκδοση της δοκιμής, ενώ ο εξοπλισμός ιδιαίτερα πλούσιος. Αξίζει να αναφερθεί η πανοραμική γυάλινη οροφή της οποία μάλιστα το εμπρός τμήμα ανοίγει πλήρως, όπως και το μεγάλο head up display. Μια «έλλειψη» για κάποιους θα μπορούσαν να θεωρηθούν τα paddles για τις αλλαγές των σχέσεων του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη των 7 σχέσεων, αποτελούν όμως μέρος των δεκάδων προαιρετικών στοιχείων του εξοπλισμού του αυτοκινήτου.
Η γερμανική μηχανολογία στα καλύτερά της
Αυτό που δεν μπορεί να προστεθεί και είναι το πρώτο δείγμα του μηχανολογικού βάθους της X1 είναι η αίσθηση απόλυτης ηρεμίας του εσωτερικού, όσο και αν πιεστεί ο κινητήρας. Ειδικά στο ταξίδι, όπου οι στροφές του τετρακύλινδρου diesel συνόλου μένουν χαμηλά, η X1 αφήνει ελάχιστο από τον ήχο του κινητήρα και του περιβάλλοντος να φτάσουν στο εσωτερικό και να ενοχλήσουν. Σε αυτό συμβάλλει και η εντυπωσιακά μειωμένη αεροδυναμική αντίσταση, με συντελεστή Cx 0,27, η οποία είναι από τις μικρότερες σε αυτοκίνητο του είδους. Για την επίτευξή της μάλιστα, οι αεραγωγοί της μάσκας και του κάτω μέρους του προφυλακτήρα έχουν ενεργές περσίδες, οι οποίες κλείνουν αυτόματα μειώνοντας την αντίσταση του αέρα, όταν οι ανάγκη για ψύξη του κινητήρα είναι περιορισμένη.
Η ανάρτηση, υλοποιημένη με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω και γόνατα εμπρός, ήταν, στην έκδοση που οδηγήσαμε, λίγο πιο σφιχτή από αυτή που θα επιθυμούσαμε στο αστικό περιβάλλον. Οι τροχοί των 19 ιντσών ίσως ήταν υπεύθυνοι γι' αυτό (στάνταρ διάμετρος 17 ίντσες). Ακόμα και έτσι όμως, ο τρόπος με τον οποίο συνδυάζεται η άνεση με την ακρίβεια των κινήσεων του αμαξώματος, είναι εντυπωσιακός. Ειδικά όταν τα χιλιόμετρα ανέβουν, τότε η ακρίβεια της X1 -χάρη και στο υπέροχο σύστημα διεύθυνσης για αυτοκίνητο του είδους- είναι εντυπωσιακή. Προαιρετικά, υπάρχει η δυνατότητα εξοπλισμού με ενεργά αμορτισέρ (Adaptive M Suspension), που προσαρμόζουν τα χαρακτηριστικά τους με βάση το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης ή τις απαιτήσεις του οδηγού.
Στο πεδίο της οδικής συμπεριφοράς ο τρόπος με τον οποίο στρίβει το βαρύ αμάξωμα των 1.700 κιλών περίπου, είναι αψεγάδιαστος. Χωρίς έντονες κλίσεις, με απόλυτη ακρίβεια και μια υποψία υποστροφής όταν το παρακάνει κανείς, ακολουθεί ακριβώς τις εντολές του οδηγού. Μάλιστα, με απόσταση από το έδαφος στα 20,5 εκατοστά, δεν θα πει όχι και σε εκτός ασφαλτοστρωμένου δρόμου εξορμήσεις, υπό την αίρεση πάντα των ορίων που θέτουν τα ελαστικά.
Ισχύς και οικονομία
Χάρη στην ήπια υβριδική υποβοήθηση -με έναν ηλεκτρικό κινητήρα 19 ίππων στη γραμμή μετάδοσης- ο biturbo τετρακύλινδρος κινητήρας diesel με χωρητικότητα κυλίνδρων 1.995 κ.εκ, αποδίδει συνδυαστικά 211 ίππους ισχύος στις 4.000 σ.α.λ. και 400 Nm ροπή, από τις 1.500 σ.α.λ. μόλις. Λόγω του μεγάλου ηλεκτρικού κινητήρα το σύστημα start/stop ενεργεί ταχύτατα, ενώ και η αίσθηση ισχύος του μοτέρ είναι συνεχής, χωρίς κενά ή ξεσπάσματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το κιβώτιο είναι διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων και συνεργάζεται άψογα με τον κινητήρα σε όλα τα προγράμματα λειτουργίας, τα οποία είναι τέσσερα και μπορεί να τα επιλέξει ο οδηγός. Επιπρόσθετα, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής του προφίλ λειτουργίας S (Sport) στο κιβώτιο, όπως και η δυνατότητα απενεργοποίησης του συστήματος ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς και πρόσφυσης. Η μετάδοση της κίνησης είναι μόνιμα στους τέσσερις τροχούς και το σύστημα xDrive της BMW συνεργάζεται συνεχώς με όλα τα υπόλοιπα, ώστε να εξασφαλίζει τη μέγιστη πρόσφυση σε όλες τις συνθήκες.
Με την επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα να ολοκληρώνεται σε 7,4 δλ. και τη μέγιστη ταχύτητα των 225 χλμ./ώρα, δύσκολα θα βρεθεί οδηγός που θα ζητήσει κάτι καλύτερο σε επίπεδο επιδόσεων. Η αίσθηση συνεχούς και δυναμικής επιτάχυνσης στο βαθύ πάτημα του γκαζιού, αποτυπώνεται και στα νούμερα λοιπόν, συνθέτοντας ένα πολύ ασφαλές προφίλ ειδικά στη διαδικασία των προσπεράσεων. Εξαιρετικά θετικό είναι και το γεγονός ότι ο δυναμισμός αυτός δεν επιτυγχάνεται εις βάρος της κατανάλωσης, η οποία ως μέση τιμή έμεινε στα 6,4 λίτρα/100 χλμ. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής. Η μέγιστη που είδαμε ήταν 8,5, σε ορεινή διαδρομή με διασκεδαστική οδήγηση, ενώ η ελάχιστη 5,2 στον αστικό ιστό και σε ταξίδι νόμιμων ταχυτήτων.
Premium σε όλα
Με κόστος που ξεκινά από τις 53.650 ευρώ και μπορεί άνετα να ξεπεράσει τις 60.000 με την προσθήκη μερικών στοιχείων προαιρετικού εξοπλισμού στην έκδοση xDrive 23d της δοκιμής, η νέα X1 είναι ένα ακριβό αυτοκίνητο. Από την άλλη μερικά όμως, είναι και ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο, το οποίο αν κριθεί συγκριτικά και όχι μόνο με αντίστοιχα premium μοντέλα, τότε αποκτά πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τους οδηγούς που κινούνται σε αυτό το επίπεδο αγοραστικής δύναμης.
Όσον αφορά στα δυναμικά της χαρακτηριστικά δεν έχει αντίπαλο, ενώ και σε πρακτικούς τομείς -όπως η άνεση, οι χώροι, η εργονομία και η οικονομική λειτουργία- δεν ξεφεύγει από την κορυφή. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι ακόμα και στη βασική έκδοση εξοπλισμού διαθέτει πληθώρα χαρακτηριστικών, όπως τις πλήρως ψηφιακές οθόνες, το διζωνικό κλιματισμό και μια μεγάλη σουίτα συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης και της στάθμευσης, με αποτέλεσμα το εισαγωγικό της κόστος να μην αποτελεί κενό γράμμα.
Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!