Εκπομπές ρύπων: Θα ζητήσει η Ελλάδα 10ετή παράταση;
Η συμβιβαστική πρόταση για χαλάρωση των ορίων ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπερψηφίστηκε πριν από λίγες ημέρες από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Όσον αφορά την εφαρμογή της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 7, θα δοθεί περισσότερος χρόνος και περισσότερη ευελιξία τους κατασκευαστές οχημάτων.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (οι κυβερνήσεις δηλαδή των κρατών - μελών της ΕΕ) ενέκρινε τη διαπραγματευτική εντολή για συνομιλίες με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, σχετικά με την πρόταση να καθοριστούν πρότυπα της ΕΕ για την ποιότητα του αέρα που πρέπει να επιτευχθούν έως το 2030 και να τεθεί η ΕΕ σε τροχιά που θα την φέρει πιο κοντά στο όραμα της μηδενικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης έως το 2050..
Ενίσχυση των προτύπων ποιότητας του αέρα
«Εκτός από τον καθορισμό διατάξεων για την ποιότητα του αέρα προκειμένου η ΕΕ να προσεγγίσει περισσότερο την επίτευξη του στόχου μηδενικής ρύπανσης για την ποιότητα του αέρα έως το 2050, συμβάλλοντας έτσι σε ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από τοξικές ουσίες, οι νέοι κανόνες καθορίζουν ενισχυμένα πρότυπα της ΕΕ για την ποιότητα του αέρα για το 2030 με τη μορφή οριακών τιμών και τιμών στόχων που προσεγγίζουν περισσότερο τις κατευθυντήριες γραμμές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Η αναθεωρημένη οδηγία καλύπτει σειρά ατμοσφαιρικών ρυπαντικών ουσιών, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, λεπτών σωματιδίων και αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ2,5 και ΑΣ10), διοξειδίου του αζώτου (NO2), διοξειδίου του θείου (SO2), βενζολίου, αρσενικού, μολύβδου και νικελίου. Για παράδειγμα, οι ετήσιες οριακές τιμές για τους ρύπους με τη μεγαλύτερη τεκμηριωμένη επίπτωση στην ανθρώπινη υγεία, ΑΣ2,5 και NO2, θα μειωθούν από 25 µg/m³ σε 10 µg/m³ και από 40 µg/m³ σε 20 µg/m³ αντίστοιχα (οι τιμές των κατευθυντήριων γραμμών του ΠΟΥ είναι 5 µg/m³ για τα ΑΣ2,5 και 10 µg/m³ για το NO2)», αναφέρεται στην ανακοίνωση του Συμβουλίου.
Δυνατότητα δεκαετούς αναβολής για τις χώρες με χαμηλό ΑΕΠ
Το κείμενο του Συμβουλίου επιφέρει ένα βαθμό ευελιξίας όσον αφορά την επίτευξη των οριακών τιμών για την ποιότητα του αέρα σε περιοχές όπου η συμμόρφωση με την οδηγία εντός της προθεσμίας θα ήταν ανέφικτη λόγω χαρακτηριστικών διασποράς που προσιδιάζουν στη συγκεκριμένη τοποθεσία, αντίξοων κλιματικών συνθηκών ή διαμεθοριακών συμβολών.
Για τους λόγους αυτούς, στους οποίους το Συμβούλιο προσέθεσε και το υψηλό ποσοστό νοικοκυριών χαμηλού εισοδήματος, εάν το εν λόγω κράτος μέλος έχει κατά κεφαλήν εθνικό ΑΕΠ χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ και εάν τα αποτελέσματα των εφαρμογών προσομοίωσης μέσω μοντέλου δείχνουν ότι οι οριακές τιμές δεν μπορούν να επιτευχθούν εντός της ημερομηνίας επίτευξης, τα κράτη μέλη μπορούν να ζητήσουν αναβολή της προθεσμίας για 10 έτη κατ’ ανώτατο όριο έως την 1η Ιανουαρίου 2040 το αργότερο. Η Ελλάδα έχει το δεύτερο χαμηλότερο κατά κεφαλής ΑΕΠ στην ΕΕ, μετά τη Βουλγαρία.
Αυτό αφήνει ένα περιθώριο για την Ελλάδα να ζητήσει - ανάλογα με το πόσο θα περιοριστούν οι εκπομπές ρύπων τα επόμενα χρόνια - και να λάβει 10ετή παράταση.
Όσον αφορά πάντως τον τομέα της ηλεκτροκίνησης, η κυβέρνηση δηλώνει ότι θα συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (EV), ώστε να εξηλεκτριστεί ένα ικανό μέρος του στόλου και από το 2035 να πωλούνται στην Ελλάδα (όπως και στην υπόλοιπη ΕΕ) μόνο νέα EV.
Photo Credits: Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!