Test drive Hyundai KONA Electric 65 KWh 218ps LIMITED: Επαυξημένη πραγματικότητα
Παρά την τολμηρή αισθητική του, το Hyundai Kona υπήρξε ένα κερδισμένο στοίχημα για την κορεατική εταιρεία. Η τόλμη της να φέρει στην αγορά ένα SUV της κατηγορίας B με τόσο έντονα και ξεχωριστά χαρακτηριστικά, ανταμείφθηκε τόσο στο πεδίο των πωλήσεων, όσο και των διακρίσεων.
Η Hyundai, στη δεύτερη γενιά του μοντέλου, δεν είχε κανένα λόγο να αλλάξει την πετυχημένη συνταγή. Λόγω ανταγωνισμού έπρεπε να προστεθούν ή να αναθεωρηθούν κάποια στοιχεία, ωστόσο και το Kona που γνωρίσαμε το καλοκαίρι του 2023 στην υβριδική του εκδοχή και το Electric που είναι αντικείμενο αυτής της δοκιμής, συνεχίζουν την κληρονομιά των προκατόχων τους.
Νέο και ηλεκτρικό
Από όλες τις εκδόσεις του μοντέλου, η αμιγώς ηλεκτρική είναι αυτή που φέρει τα περισσότερα νέα χαρακτηριστικά, καθώς εκτός των αυξημένων διαστάσεων σε μήκος (4,355 μέτρα, +17,5 εκ.), πλάτος (1,825 μέτρα, +2,5 εκατοστά), ύψος (1,57 μέτρα, +2,0 εκ.) και μεταξόνιο (2,66 μέτρα, +6,0 εκ.), έχουν διαφοροποιηθεί επίσης η ισχύς και η ροπή του κινητήρα. Αλλά για αυτά θα γράψουμε στη συνέχεια.
Το αμάξωμα συνεχίζει στη λογική που γνωρίσαμε από την πρώτη γενιά Kona, με τα φωτιστικά σώματα διασταυρώσεως και πορείας να βρίσκονται χαμηλά στις άκρες του αμαξώματος τόσο εμπρός όσο και πίσω, ενώ τα φώτα ημέρας αποτελούνται πλέον από μπάρες led που διατρέχουν όλο σχεδόν το πλάτος του αμαξώματος. Πλευρικές γραμμές με έντονες ακμές συνδυάζονται με τονισμένους θόλους και μεγάλους σε διάμετρο τροχούς -19 ιντσών στην έκδοση της δοκιμής- δημιουργώντας ένα πολύ ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Γεγονός είναι ότι οι επιλογές των σχεδιαστών της Hyundai συνθέτουν ένα αυτοκίνητο το οποίο δεν περνά απαρατήρητο και ταυτόχρονα είναι τόσο ξεχωριστό ώστε να μην συγχέεται με κανένα άλλο. Ταυτόχρονα έχει γίνει εξαιρετική δουλειά και στην αεροδυναμική απόδοση του συνόλου, καθώς ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι μόλις 0,28, εξαιρετικά χαμηλός για συμπαγές αμάξωμα SUV. Το γεγονός αυτό έχει σημαντική θετική επίπτωση και στην αποδοτικότητα του συστήματος κίνησης, καθώς αυξάνει την αυτονομία και μειώνει την κατανάλωση στις μεγάλες ταχύτητες.
Σημαντικές είναι και οι αλλαγές στο εσωτερικό. Η σχεδιαστική λογική «λιγότερο ταμπλό» έχει αποφέρει μια πρωτόγνωρη αίσθηση ευρυχωρίας στους εμπρός επιβάτες, οι οποίοι νοιώθουν ότι βρίσκονται σε αυτοκίνητο μεγαλύτερο κατά τουλάχιστον δύο κατηγορίες. Η εικόνα επίσης των σκληρών πλαστικών επιφανειών και των επενδύσεων είναι πολύ καλή, ενώ ο εξοπλισμός πλούσιος.
Ψηφιακό εσωτερικό
Η ψηφιακή οθόνη του πίνακα οργάνων έχει δυνατότητα διαμόρφωσης και διαγώνιο 12,3 ιντσών, όπως και αυτή για το σύστημα multimedia, με την οποία βρίσκονται σε μια ενιαία επιφάνεια. Το σύστημα κλιματισμού ρυθμίζεται από ένα πάνελ ακριβώς από κάτω, ενώ συνολικά υπάρχουν αρκετοί πιεστικοί διακόπτες για διάφορες λειτουργίες, γεγονός που βοηθά στην εργονομία του εσωτερικού. Στο ίδιο μήκος κύματος, οι μεγάλοι χώροι για διάφορα αντικείμενα τόσο εμπρός όσο και πίσω, καθιστούν το εσωτερικό ιδιαίτερα πρακτικό και φιλόξενο.
Αναφορικά με τους χώρους για τους επιβάτες και τις αποσκευές, αυτοί είναι κορυφαίοι για την κατηγορία του αυτοκινήτου. Στο εσωτερικό του θα μεταφερθούν με άνεση πέντε ενήλικα άτομα ενώ στο πορτ μπαγκάζ -με την ηλεκτρικά κινούμενη πόρτα- χωρούν αντικείμενα όγκου 466 λίτρων. Εδώ να σημειώσουμε ότι το Kona Electric διαθέτει και χώρο αποθήκευσης κάτω από το εμπρός καπό, όγκου 27 λίτρων, ιδανικό για την τοποθέτηση και των καλωδίων φόρτισης.
Ο οδηγός απολαμβάνει μια πολύ καλή θέση οδήγησης χάρη και στο πολυρυθμιζόμενο κάθισμα και στο τιμόνι, ενώ ο επιλογέας ταχυτήτων shift-by-wire έχει μεταφερθεί από την κεντρική κονσόλα στην κολόνα του τιμονιού, γεγονός που επιτρέπει περισσότερο χώρο αποθήκευσης αλλά και πιο άμεσο χειρισμό. Η ορατότητα είναι εξαιρετική, όπως και το άνοιγμα των θυρών που επιτρέπει την άνετη είσοδο και έξοδο. Στο πίσω κάθισμά η άνεση είναι επίσης κορυφαία, ενώ υπάρχει κεντρικό υποβραχιόνιο με θήκες για μπουκάλια ή ποτήρια.
Ο εξοπλισμός στην έκδοση Limited της δοκιμής είναι περισσότερο από ικανοποιητικός, με όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, αυτόματη λειτουργία φώτων και υαλοκαθαριστήρων, διζωνικό κλιματισμό, αισθητήρες στάθμευσης και κάμερα οπισθοπορείας, πλήρη ομπρέλα συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης SmartSense, head up display, e-ASD σύστημα εικονικού ήχου κινητήρα και εφτά αερόσακους μεταξύ πολλών άλλων.
Σημαντική είναι η δυνατότητα του μοντέλου να προσφέρει ρεύμα σε συσκευές εντός και εκτός αυτοκινήτου (V2L, Vehicle to Load), ενώ υπάρχει η δυνατότητα λήψης ενημερώσεων λογισμικού Over-the-Air. Εννοείται ότι υποστηρίζονται συνδέσεις κινητών μέσω Android Auto και Apple CarPlay, ενώ στην έκδοση της δοκιμής υπήρχε και η δυνατότητα ασύρματης φόρτισης κινητού, πλέον της ύπαρξης υποδοχών USB C, τόσο εμπρός όσο και πίσω.
Το καθημερινό αγχολυτικό
Όπως και σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο οδηγός απολαμβάνει μια πρωτόγνωρα αγχολυτική εμπειρία, τόσο στην πόλη όσο επίσης στο επαρχιακό δίκτυο και στον αυτοκινητόδρομο. Η ροπή είναι πλούσια στα 255 Nm -αν και μειωμένη σε σχέση με το παρελθόν για να μην χάνουν εύκολα την πρόσφυσή τους οι εμπρός τροχοί- ενώ η ισχύς σημαντικά αυξημένη στους 218 ίππους -από 204 στο παρελθόν.
Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την αυτόματη μετάδοση σημαίνουν ότι οι προσπεράσεις γίνονται ταχύτατα και αυτό αποδεικνύεται από την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 7,8 δλ. Επιπρόσθετα το βάρος δεν επηρεάζει σημαντικά το αυτοκίνητο, ενώ και η μέγιστη ταχύτητα έχει αυξηθεί σε σχέση με το παρελθόν, στα 172 χλμ./ώρα. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία επίπεδα ανάκτησης ενέργειας και ένα αυτόματο, τη δυνατότητα του i-pedal, δηλαδή την επιτάχυνση και την επιβράδυνση μέχρι τη στάση μόνο με τη χρήση του πεντάλ του γκαζιού και τέλος τρία προγράμματα οδήγησης.
Με γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, η ανάρτηση του Hyundai Kona Electric είναι σφιχτή αλλά όχι σκληρή, προσφέρει πολύ καλή άνεση και σωστό έλεγχο στο αμάξωμα. Τα έντονα υποστροφικά φαινόμενα που είχαμε παρατηρήσει στην έκδοση Hybrid εδώ λειαίνονται σημαντικά, προφανώς λόγω της καλύτερης κατανομής του βάρους και των σημαντικά μεγαλύτερων τροχών. Σε κάθε περίπτωση πάντως, από τις εκδόσεις του Kona που έχουμε οδηγήσει, η Electric είναι η πιο ενδιαφέρουσα οδηγικά.
Η έκδοση Limited της δοκιμής έχει θεωρητική μέση αυτονομία 454 χιλιόμετρα, ενώ με την ίδια διαμόρφωση και τις ζάντες 17 ιντσών της έκδοσης Distinctive αυτή ανεβαίνει στα 514 χιλιόμετρα. Για τη φόρτιση από το 10% έως και το 100% της χωρητικότητας της μπαταρίας απαιτούνται 6 ώρες και 25 λεπτά σε wallbox AC 11 kW, 60 λεπτά σε DC ταχυφορτιστή 50 kW από 20-80% και αντίστοιχα, σε ταχυφορτιστή 100 kW 41 λεπτά.
Οικονομία
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής διαπιστώσαμε ότι η μέση κατανάλωση των 17,5 kWh σε μικτές συνθήκες αρκεί να προσφέρει αυτονομία που ξεπερνάει τα 350 χιλιόμετρα, ενώ εντός πόλης μπορεί άνετα αυτή να ξεπεράσει τα 440 χιλιόμετρα. Έτσι, το Hyundai Kona Electric με τη μεγάλη μπαταρία των 65 Kwh είναι ένα αυτοκίνητο με μεγάλες δυνατότητες κίνησης, αλλά κυρίως πολύ ευχάριστο στην οδήγηση, άνετο και πλήρες από κάθε άποψη.
Στα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε τα 5 χρόνια εγγύηση χωρίς όριο χιλιομέτρων, τα 8 χρόνια εγγύησης της μπαταρίας και τα 5 χρόνια της δωρεάν οδικής βοήθειας, που συνθέτουν ένα κορυφαίο πακέτο υποστήριξης του οδηγού. Το κόστος αγοράς από την άλλη πλευρά είναι υψηλό, καθώς στην κορυφαία από άποψη εξοπλισμού έκδοση της δοκιμής φτάνει στα 48.290 ευρώ, ή 40.290 με την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Φυσικά, υπάρχει και η δυνατότητα επιλογής της έκδοσης Distinctive από 46.990 ευρώ ή 38.990 με την επιδότηση, η οποία με βάση τον εξοπλισμό και τις επιδόσεις του Kona Electric, το φέρνει πολύ κοντά σε συμβατικές προτάσεις με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε την πολύ μεγάλη οικονομία στην καθημερινή χρήση. Ακόμα και με φόρτιση μόνο στο δημόσιο δίκτυο με μέσες τιμές 0,5 ευρώ/kWh, το Kona Electric θα καλύψει 100 χιλιόμετρα με κόστος ενέργειας μόλις 8,75 ευρώ, ενώ με φόρτιση στο σπίτι και κόστος kWh στα 0,15 ευρώ, το παραπάνω κόστος πέφτει στα μόλις 2,6 ευρώ/100 χιλιόμετρα. Ένα αυτοκίνητο αντίστοιχης ισχύος καταναλώνει στην καλύτερη περίπτωση 6-7 λίτρα αμόλυβδης/100 χλμ., δηλαδή με τις τρέχουσες τιμές της βενζίνης 12 – 13,3 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα. Αν λοιπόν ο οδηγός του Kona Electric καλύπτει 10.000 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο το χρόνο, έχει όφελος από 400 έως και 1.100 ευρώ περίπου ανά έτος.
Το παραπάνω όφελος σχεδόν διπλασιάζεται σε αποκλειστικά αστική χρήση, διότι η κατανάλωση του Hyundai Kona Electric λόγω της συνεχούς ανάκτησης ενέργειας μειώνεται πολύ, ενώ ενός αυτοκινήτου με θερμικό κινητήρα αυξάνεται. Για ένα μεγάλο αριθμό οδηγών λοιπόν η επιλογή του Kona Electric έχει όχι μόνο οδηγικά αλλά και οικονομικά πλεονεκτήματα, ακόμα και σε σύγκριση με ανταγωνιστές που διαθέτουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!