Yamaha MT-09 Y-AMT: Αυτόματη σύνδεση με το αύριο

Νίκος Βιτσιλάκης
Yamaha MT-09 Y-AMT: Αυτόματη σύνδεση με το αύριο
Η Αθηναϊκή Ριβιέρα φιλοξένησε την πανελλήνια παρουσίαση του νέου Yamaha MT-09 Y-AMT και εμάς, πάνω στη σέλα μιας μοτοσυκλέτας με κιβώτιο ταχυτήτων που βρίσκεται μπροστά από την εξέλιξη.

Σας είχαμε γράψει αναλυτικά περί τίνος πρόκειται όταν δημοσιεύσαμε τις πρώτες πληροφορίες για ένα πλήρως αυτοματοποιημένο κιβώτιο της Yamaha, το οποίο και έκανε την πρώτη του εμφάνιση πάνω στο streetfighter MT-09 Y-AMT. Και να που ήρθε η στιγμή να δοκιμάσουμε από πρώτο χέρι τι εστί Υamaha Αutomated Manual Transmission, καθόσον η αντιπροσωπεία μας κάλεσε με κάθε επισημότητα να το ανακαλύψουμε σε μια πρώτη δημοσιογραφική παρουσίαση εντός των συνόρων.

Στα άρθρα που έχουμε ήδη δημοσιεύσει πρόσφατα (δείτε εδώ και εδώ), μπορείτε να δείτε αναλυτικά όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας και την όλη κατασκευή του εν λόγω συστήματος, οπότε εδώ εμείς θα ασχοληθούμε με την πράξη.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ

 


Πρώτη στο κιβώτιο


Πριν ανέβω στο ΜΤ-09 ήξερα ακριβώς τι θα συναντήσω. Κάποτε, το να βρεθείς στη σέλα μιας μοτοσυκλέτας χωρίς μανέτα συμπλέκτη ή/και λεβιέ ταχυτήτων δημιουργούσε αίσθηση είναι αλήθεια, αλλά τα τελευταία χρόνια έχουμε αρχίσει να το συνηθίζουμε σιγά σιγά, κυρίως από τα μοντέλα της Honda με το σύστημα DCT.

Revoil

Ήρθε τώρα η σειρά της Yamaha, ενώ οσονούπω θα ακολουθήσει και το γκρουπ της KTM AG (KTM, MV Agusta, Husqvarna) , με το μόνο σίγουρο είναι πως στο εγγύς μέλλον θα μπουν στο κόλπο και άλλοι κατασκευαστές.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ

Με το κλειδί στην τσέπη, γυρίζω στη θέση “On” τον περιστροφικό διακόπτη που βρίσκεται στο μπροστινό μέρος του ρεζερβουάρ και αρχίζω να χαζεύω τις ενδείξεις της TFT οθόνης. Βλέπω ότι στο κιβώτιο υπάρχει η “νεκρά” και πατάω τη μίζα, αλλά δεν παίρνει μπροστά. Πρέπει να πατάς το φρένο μου λέει ο άνθρωπος της Yamaha δίπλα μου, χαζογελάω καταλαβαίνοντας ότι αυτό γίνεται για λόγους ασφάλειας και ευθύς ο χαρακτηριστικός μπάσος ήχος του τρικύλινδρου CP3 κατακλύζει τα αυτιά μου. Ματιά στην αριστερή πλευρά του τιμονιού και ένα σωρό κουμπιά και διακόπτες με αγχώνουν αρχικά, γρήγορα όμως αντιλαμβάνομαι την απλότητα της χρήσης τους και άμεσα ρυθμίζω την οθόνη σε μαύρο φόντο και τη συνδέω με το κινητό μου.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ

Βλέπω πως στην ίδια πλευρά υπάρχουν και τα μπουτόν +/- σε δείκτη και αντίχειρα αντίστοιχα, ναι είναι αυτά που θα πατάω κάθε φορά που θα οδηγώ στη “χειροκίνητη” λειτουργία προκειμένου να ανεβοκατεβάζω ταχύτητες. Τα ίδια όμως θα πατάω ακόμα και όταν έχω τη μοτοσυκλέτα σε λειτουργία αυτόματης αλλαγής σχέσεων, είτε για να κατεβάσω προκειμένου να κερδίσω σε επιτάχυνση, είτε για να ανεβάσω τη στιγμή που θα κρίνω ότι πρέπει. Αυτό δεν σημαίνει ότι το κιβώτιο μπαίνει σε λειτουργία “Manual”, καθόσον επιστρέφει στην αυτόματη λειτουργία του χωρίς άλλη ενέργεια.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ


Αυτόματο, σειριακό, χειροκίνητο;


Πριν πάμε στη δεξιά πλευρά του τιμονιού, να διευκρινίσουμε ότι η μοτοσυκλέτα χρησιμοποιεί το ίδιο 6αρι κιβώτιο ταχυτήτων με αυτό του “απλού” MT-09, όπως και τις ίδιες σχέσεις μετάδοσης. Απλά η Yamaha έχει τοποθετήσει δύο μικρούς σε όγκο ηλεκτροκινητήρες, έναν για να ενεργοποιεί το συμπλέκτη και έναν τη μετάδοση. Παρόν μάλιστα είναι και το quickshifter τρίτης γενιάς, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται ο ιδανικός συγχρονισμός! Να συμπληρώσουμε εδώ πως ο συμπλέκτης δεν είναι ολίσθησης όπως στο βασικό ΜΤ-09 αλλά συμβατικός, καθόσον δεν συντρέχει λόγος χρήσης του σε ένα αυτόματο κιβώτιο.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ


Πάμε τώρα στο δεξί γκριπ, όπου βλέπουμε το κόκκινο κουμπί της μίζας ανάμεσα σε δύο μπουτόν, ένα που ενεργεί με το δείκτη και ένα με τον αντίχειρα της δεξιάς παλάμης μας. Το πρώτο γράφει “ΑΤ/ΜΤ” και από εκεί ρυθμίζουμε τη λειτουργία του κιβώτιου ταχυτήτων είτε σε αυτόματη είτε σε χειροκίνητη. Το δεύτερο γράφει “Mode” και το χρησιμοποιούμε όταν είμαστε στην αυτόματη λειτουργία. Στην οθόνη εμφανίζεται αρχικά η ένδειξη “D” και πατώντας το κουμπί αλλάζει σε “D+”, στην πρώτη περίπτωση οι αλλαγές γίνονται σε χαμηλές στροφές και στη δεύτερη αρκετά ψηλότερα, κάτι που εξυπηρετεί τη σπορ οδήγηση. Επιπλέον, στην επιλογή “D+” πάντα, παρέχεται περισσότερο φρενάρισμα κινητήρα (όταν κλείνουμε το γκάζι).

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ


Επιλέγω D+


Αν ήμουν μόνος στην οδήγηση θα ξεκινούσα με τη χειροκίνητη λειτουργία, πλην όμως με πλοηγό, μερικούς ακόμα συναδέρφους τριγύρω μου και “σκούπα” από πίσω δεν είχα τα περιθώρια να το παίξω γρήγορος. Δεν με χάλασε, το κιβώτιο στη D+ είναι έξυπνο αρκετά για να αλλάξει τις ταχύτητες εκεί που θέλεις και μένει μόνο το οδηγικό πρόγραμμα για να αποφασίσει σε τι ρυθμούς θα κινηθείς και ανάλογα να αλλάζει ταχύτητες το σύστημα ΑΜΤ. Την αισθάνεσαι την αλλαγή, σαν ένα κλώτσημα που όμως δεν ενοχλεί, απεναντίας σου φτιάχνει τη διάθεση. Ο κινητήρας έχει τρελλή δύναμη, η μοτοσυκλέτα είναι ανάλαφρη σαν πουλί, τα φρένα άγκυρες και κάποια στιγμή που είχα χώρο μπροστά μου έκανα την επίθεση μένοντας απόλυτα ικανοποιημένος από το όλο αποτέλεσμα. Μια χαρά είναι η λειτουργία D+ και, αν αγόραζα τη μοτοσυκλέτα, σε αυτή την επιλογή θα ήμουν στο 90% της οδήγησής μου. Μου άρεσε πολύ η απόκριση στο γκάζι, όπως επίσης και που κάθε φορά που το άνοιγα απότομα το AMT κατέβαζε αστραπιαία ταχύτητα (kickdown).

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ


Επιλέγω Μ


Η παραλιακή ήταν γεμάτη αυτοκίνητα (Κυριακή με λιακάδα γαρ) και μέσα στα 20 χιλιόμετρα της διαδρομής δεν είχα περιθώρια για πολλά πολλά, μόνο κάποια στιγμή δοκίμασα το κιβώτιο στη χειροκίνητη λειτουργία και απλά ενθουσιάστηκα με την ακρίβεια των αλλαγών και την αστραπιαία απόκριση σε κάθε πάτημα των κουμπιών +/-. Δεν χρειάστηκα πολύ χρόνο για να καταλάβω ότι οι μηχανικοί του Iwata έχουν δημιουργήσει ένα καταπληκτικό κιβώτιο και το καλό είναι πως σύντομα θα το εφαρμόσουν και σε άλλα μοντέλα της Yamaha. Για το ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ θα τα πούμε αναλυτικά σύντομα, καθώς ακολουθεί η παραδοσιακή, τουλάχιστον εβδομαδιαία, συνύπαρξη.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ


Τιμή και διαθεσιμότητα


Για την απόκτηση του νέου MT-09 Y-AMT θα πρέπει να καταβάλετε 11.790€ και έχετε να επιλέξετε ανάμεσα σε τρία χρώματα: Tech Black, Midnight Cyan και Icon Blue. Η μοτοσυκλέτα θα είναι διαθέσιμη μέσα στο 2024 και για περισσότερες πληροφορίες θα πρέπει να επικοινωνήσετε με το δίκτυο εξουσιοδοτημένων συνεργατών της εταιρείας.

Photo Credit: Yamaha

Στο gmotion by gazzetta επιλέγουμε κορυφαίο εξοπλισμό ασφάλειας και προστασίας μόνο από το motomarket

motomarket

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!