Test Ride Yamaha MT-09 Y-AMT: Εσύ επιλέγεις τι είναι (vid)

Νίκος Γιαννούλας
Test Ride Yamaha MT-09 Y-AMT: Εσύ επιλέγεις τι είναι (vid)
Πειθήνιο δίκυκλο οικονομικής καθημερινής εξυπηρέτησης ή «πύραυλος» εδάφους – εδάφους; Η επιλογή του χαρακτήρα της νέας Yamaha MT-09 Y-AMT είναι στο χέρι σου.

Περάσαμε ένα μήνα με τη νέα Yamaha MT-09 Y-AMT και μάλιστα εν μέσω αντίξοων καιρικών συνθηκών. Σε κάθε περίπτωση αδημονούσαμε για λίγα περισσότερα χιλιόμετρα μαζί της. Ο κυρίως λόγος δεν είναι άλλος από αυτόν μια εξαιρετικής streetfighter μοτοσικλέτας. Αυτό όμως που την κάνει μοναδική είναι η δυνατότητά της να μεταμορφώνεται όχι μόνο από δρ. Τζέκιλ σε κύριο Χάιντ, αλλά και σε όλες τις ενδιάμεσες καταστάσεις. Και εξηγούμαστε.


Ζήτα της ότι θέλεις


Τα βασικά χαρακτηριστικά της Yamaha MT-09 Y-AMT τα γνωρίσαμε ήδη. Αυτό που δεν είχαμε καταφέρει να διαπιστώσουμε στην ολότητά του τις πρώτες ημέρες της συμβίωσης μαζί της, ήταν ο βαθμός που αυτή η μοτοσικλέτα μπορεί να εξατομικευθεί ανάλογα με τη διάθεση του αναβάτη της. Κατ' αρχάς έχουμε το αυτόματο κιβώτιο, το οποίο έχει δύο κυρίως δυνατότητες:


1. Αυτόματη λειτουργία
2. Χειροκίνητη λειτουργία.

 


Στην περίπτωση 1 της αυτόματης λειτουργίας, ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει το mode D ή το D+. Το πρώτο έχει ως προτεραιότητα την ομαλή απόδοσης ισχύος και ροπής και τις όσο πιο άμεσες αλλαγές σχέσεων με βάση το άνοιγμα του γκαζιού και άλλων παραγόντων, προς όφελος της οικονομίας. Το D+ έχει πιο σπορ χαρακτηριστικά, με αλλαγές σχέσεων πιο άμεσα και σε υψηλότερες στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Στόχος εδώ η πιο σβέλτη ή σπορ οδήγηση, πάντα σε πλήρως αυτόματη λειτουργία.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ
Στο δεξί γκριπ υπάρχουν οι διακόπτες για την επιλογή της αυτόματης ή χειροκίνητης λειτουργίας και των ανάλογων προγραμμάτων οδήγησης μέσω του πιεστικού διακόπτη Mode.


Στην περίπτωση 2 της χειροκίνητης λειτουργίας, ο αναβάτης δεν έχει φυσικά συμπλέκτη και επιλογέα σχέσεων στο αριστερό πόδι, αλλά δύο διακόπτες σε δείκτη και αντίχειρα του αριστερού χεριού, άψογα τοποθετημένους από εργονομική άποψη, μέσω των οποίων επιλέγει ο ίδιος πότε θα αλλάξει σχέσεις. Το σύστημα δεν «ανεβάζει» μόνο του ακόμα και αν ο αναβάτης φτάσει στον «κόφτη», κατεβάζει όμως σχέσεις έως και την 1η αν δεν το κάνει ο αναβάτης κατά την επιβράδυνση, έως και τη στάση. Εννοείται ότι όπως και στην αυτόματη λειτουργία, αυτή η πρόβλεψη μαζί με την ενεργοποίηση του συμπλέκτη σε στάση δεν επιτρέπει στη μοτοσικλέτα να «σκορτσάρει» επιβραδύνοντας ή να σβήσει όταν σταματήσει.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ
Συνωστισμός στο αριστερό γκριπ: Διακόπτες για το menu της οθόνης, για το cruise control, τα φλας, τα φώτα πορείας, την κόρνα και εκεί που βρίσκεταιο ο δείκτης και ο αντίχειρας, οι διακόπτες για τις χειροκίνητες αλλαγές. Ευτυχώς που δεν υπάρχει και συμπλέκτης...


Με τη χειροκίνητη λειτουργία λοιπόν, ο αναβάτης έχει την επιπρόσθετη δυνατότητα να επιλέξει τα υφιστάμενα προγράμματα οδήγησης Rain, Street και Sport και να δημιουργήσει δύο ακόμα, τα Custom 1 και Custom 2, που θα αποθηκεύσει τις αποκλειστικά δικές του επιλογές. Ποιες μπορεί να είναι αυτές; Η απόδοση του κινητήρα σε τέσσερα επίπεδα, η παρέμβαση του traction control, του slide control και του wheelie control σε τρία επίπεδα ή εκτός λειτουργίας και τέλος η απενεργοποίηση του ABS.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ
Ευτυχώς το μενού της οθόνης TFT των 5'' είναι πολύ εύκολο στην κατανόηση και στη χρήση. Υπάρχουν όμως πολλά που μπορεί να κάνεις. 


Όλα τα παραπάνω γίνονται πολύ εύκολα μέσω ενός πολυδιακόπτη στο αριστερό γκριπ και ευκρινών ενδείξεων στην οθόνη TFT διαγωνίου 5'' που παίζει και το ρόλο του πίνακα οργάνων -με δυνατότητα παραμετροποίησης των ενδείξεων από τον οδηγό. Αφού βρισκόμαστε στην περιοχή της οθόνης, που αποτελεί κέντρο χειρισμού όλων των εφαρμογών, να προσθέσουμε ότι η υπάρχει η δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης του κινητού τηλεφώνου και πλοήγησης, ενώ όλες οι επιλογές του Yamaha Riding Control που προαναφέραμε, μπορούν να γίνουν από τον αναβάτη και στην εφαρμογή Yamaha Motorcycle Connect app και στη συνέχεια να «ανέβουν» στη μοτοσικλέτα.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ
Ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει και διαφορετικά interface απεικόνισης των ενδείξεων, με πολλές ή λιγότερες, ανάλογα τις προτιμήσεις του. 


Ο αναβάτης έχει στη διάθεσή του επίσης ένα πολύ εύκολο και λειτουργικό cruise control, ενώ εξαιρετικό και πολύ πρακτικό στην καθημερινότητα είναι και το σύστημα keyless start: το οποίο δίνει τη δυνατότητα χρήσης της μοτοσικλέτας χωρίς κλειδί, παρά μόνο με το ασύρματο χειριστήριο στην τσέπη. Όλα τα παραπάνω ανήκουν στο βασικό εξοπλισμό, συν ένα πλήρως ρυθμιζόμενο ανεστραμμένο πιρούνι 41 χιλ. της KYB, φρένα με δίσκους 298 χιλ. εμπρός, ακτινικές δαγκάνες της Advics και τρόμπα της Brembo με cornering ABS και τέλος το αλουμινένιο πλαίσιο που επιτρέπει τη διατήρηση του βάρους χαμηλά, στα μόλις 196 κιλά.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ
Πλήρως ρυθμιζόμενο εμπρός πιρούνι, μεγάλοι δίσκοι με ακρινικές δαγκάνες της Advics και τρόμπα της Brembo.


Κάνε την όπως θέλεις


Αυτό που διαπιστώσαμε από την πολυήμερη οδήγηση της νέα Yamaha MT-09 Y-AMT είναι πως μπορεί να αποδώσει εξαιρετικά σε μια πλειάδα χρήσεων, με τις κατάλληλες ρυθμίσεις. Ο ικανός τρικύλινδρος κινητήρας με την εξαιρετική ροπή και τους 119 ίππους μπορεί να ρυθμιστεί ως ένα ήπιο και οικονομικό σύνολο ή ως ένα εκρηκτικό μοτέρ ιδανικό για κάθε σπορ χρήση. Όλα είναι στο χέρι του αναβάτη.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ
Το τρικύλινδρο «εργοστάσιο» των 890 κ.εκ. με τον κωδικό CP3 αποδίδει 119 ίππους ισχύος στις 10.000 σ.α.λ. και 93 Nm ροπή στις 7.000 σ.α.λ.


Ταυτόχρονα, η νέα Yamaha MT-09 Y-AMT μπορεί να δεχτεί πλειάδα στοιχείων προαιρετικού εξοπλισμού, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα περαιτέρω εκμετάλλευσης των βασικών της χαρακτηριστικών. Έτσι, αν ο ιδιοκτήτης επιθυμεί να αξιοποιήσει τον εξαιρετικό κινητήρα σε κάλυψη μεγάλων αποστάσεων, υπάρχει διαθέσιμος ανεμοθώρακας και σετ πλευρικών και πίσω βαλίτσας, μαζί με tank bag.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ
Προαιρετικός, πολύ όμορφος μικρός ανεμοθώρακας που συνδυάζεται εξαιρετικά με τους εκτροπείς αέρα χεριών, μαζί με τις βάσεις. Κόστος 69, 137 και 137 ευρώ αντίστοιχα. 


Αν επιθυμεί περισσότερη άνεση, υπάρχουν comfort σέλες για οδηγό και συνοδηγό και θερμαινόμενα γκριπ. Αν τέλος επιθυμεί περισσότερη ένταση και συναρπαστικό ήχο, υπάρχουν δύο πλήρη συστήματα εξαγωγής της Akrapovič -το ένα από αυτά με το τελικό από ανθρακόνημα διέθετε και η μοτοσικλέτα της δοκιμής. Φυσικά υπάρχουν και πολλά ακόμα στοιχεία για την προστασία και την αισθητική αναβάθμιση της μοτοσικλέτας, τα οποία μπορούν να φέρουν τη νέα Yamaha MT-09 Y-AMT στα μέτρα κάθε αναβάτη.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ
Πλήρες σύστημα εξαγωγής της Akrapovič, προς 2.206,11. Στον προαιρετικό εξοπλισμό, φυσικά. 

Από τις λίγες


Η απόφαση της Yamaha να λανσάρει το νέο της αυτόματο κιβώτιο σε μια μοτοσικλέτα streetfighter και όχι σε μια πιο χρηστική και μαζικότερη πρόταση φαντάζει αρχικά περίεργη. Μόνο τέτοια δεν είναι όμως, καθώς το κιβώτιο Y-AMT δεν είναι απλώς μια λύση πρακτικότητας, αλλά και υψηλής απόδοσης.
Η μη ύπαρξη συμπλέκτη διόλου δεν μειώνει τη δυνατότητα της μοτοσικλέτας για σπορ απόδοση σε όλες τις συνθήκες και η έλλειψή του θα φανεί μόνο σε όσους πραγματοποιούν ως επάγγελμα, ακροβατικά με μοτοσικλέτα.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ


Επίσης, από διάφορους συναδέλφους ακούστηκαν παράπονα πως «το κιβώτιο αλλάζει όποτε θέλει αυτό και όχι όποτε θέλω εγώ», αλλά και για αυτούς υπάρχει η χειροκίνητη λειτουργία. Η οποία παρότι απαιτεί κάποια εξοικείωση στην αρχή, πολύ σύντομα γίνεται παιχνίδι.


Επιτρέψτε μου να κάνω την πρόβλεψη πως, όπως και στην περίπτωση των αυτοκινήτων, όταν τα αυτόματα κιβώτια έγιναν πολύ γρήγορα και πολύ αξιόπιστα, επικράτησαν και πολύ σωστά. Το Y-AMT είναι λοιπόν μια τέτοια περίπτωση, ένα αυτοματοποιημένο κιβώτιο που δύσκολα του βρίσκεις ψεγάδι. Το μόνο ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι η αξιοπιστία του όλου συστήματος ελέγχου του συμπλέκτη και του επιλογέα, αλλά οι Ιάπωνες δεν μας έχουν συνηθίσει σε λύσεις που δεν έχουν δοκιμάσει εξονυχιστικά.

Yamaha ΜΤ-09 Υ-ΑΜΤ


Λειτουργικά η Yamaha MT-09 Y-AMT είναι μια χαρισματική, πολυπρόσωπη και συναρπαστική μοτοσικλέτα η οποία, με κόστος μόλις 11.790 ευρώ, ανήκει στην κατηγορία των κορυφαίων προτάσεων της αγοράς.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!