Οδηγούμε το ολοκαίνουριο Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG (pics & vid)
Η Dacia δεν έκρυψε ποτέ ότι κατασκευάζει αυτοκίνητα προσιτά, με έμφαση στις πραγματικές ανάγκες των Ευρωπαίων οδηγών. Το γεγονός αυτό της επέτρεψε πολύ άμεσα να κερδίσει μια διακριτή θέση δίπλα στο μεγάλο όνομα του ομίλου -τη Renault- όχι ως φτωχός συγγενής. Στη συνέχεια κεφαλαιοποίησε το γεγονός της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης, κερδίζοντας και τη μάχη των πωλήσεων.
Εξελισσόμενη και ισορροπώντας αριστοτεχνικά στο λεπτό σκοινί που χωρίζει το προσιτό από το μίζερο, η Dacia έχει πλέον φτάσει σε ένα τέτοιο επίπεδο ωριμότητας, ώστε να πρέπει να ψάξεις αρκετά για να βρεις τα στοιχεία αυτά που της επιτρέπουν να διατηρεί το κόστος των μοντέλων της τόσο χαμηλά.
Η κομψότητα δεν είναι πολυτέλεια
Το μεγάλο βήμα έγινε με τη δεύτερη γενιά του Duster και τώρα με την εντελώς νέα του Sandero. Αισθητικά το Sandero Stepway είναι ένα πολύ κομψό, με εξαιρετικές αναλογίες και σπορτίφ χαρακτήρα συμπαγές πεντάθυρο, που χωρίς τα σήματα της Dacia θα μπορούσε να πλασαριστεί ως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό hatchback οποιουδήποτε γνωστού κατασκευαστή.
Τίποτα στη συνολική του εικόνα δεν μαρτυρά ότι κοστίζει όσο ένα μοντέλο της αμέσως προηγούμενης κατηγορίας, ενώ με την απόσταση των 20 εκατοστών από το έδαφος και λεπτομέρειες όπως τα πλαστικά προστατευτικά σε θόλους τροχών, πόρτες και προφυλακτήρες, μεγάλους τροχούς 16'' και τις καινοτόμες μπάρες οροφής, τιμά επίσης τον crossover χαρακτήρα. Οι τελευταίες είναι ευφυώς σχεδιασμένες ώστε να τοποθετούνται τόσο οριζόντια όσο και κάθετα, δίνοντας πολλαπλές λύσεις μεταφοράς, που σε όλες τις άλλες περιπτώσεις απαιτούν την αγορά εγκάρσιων μπαρών.
Εσωτερικά, η καλή εντύπωση συνεχίζεται. Το ταμπλό δεν έχει κάποιο έντονο σχεδιαστικό χαρακτήρα, ωστόσο είναι σύγχρονο, εργονομικό και δείχνει στιβαρό, υπό την έννοια ότι δεν παρουσιάζει τριγμούς ή ταλαντώσεις. Τα σκληρά πλαστικά δεν είναι προνόμιο μόνο του νέου Sandero, καθώς μοντέλα με πιο premium υποτίθεται εικόνα και πολλαπλάσια τιμή τα υιοθετούν επίσης.
Στην έκδοση της δοκιμής, την κορυφαία Style, η μονοτονία σπάει ευχάριστα από τα ένθετα υφάσματος και το χρώμα στους αεραγωγούς. Η οθόνη των 8'' του συστήματος πολυμέσων δεν αποτελεί την αιχμή του δόρατος της τεχνολογίας αναφορικά με την ευκρίνεια ή την απόκριση στις εντολές, είναι όμως εύκολη στη χρήση και με όλες τις απαραίτητες δυνατότητες σύνδεσης με smartphone. Προαιρετικά δέχεται σύστημα πλοήγησης και κάμερα οπισθοπορείας -πέραν των πίσω αισθητήρων στάθμευσης που υπάρχουν στάνταρ.
Σε σχέση με το παρελθόν του μοντέλου η εικόνα είναι πολύ αναβαθμισμένη, οι διακόπτες δε σε πολύ πιο προσιτές και εργονομικές θέσεις, ενώ ο χειροκίνητος κλιματισμός μπορεί να δώσει -προαιρετικά- τη θέση σου σε αυτόματο και το χειροκίνητο χειρόφρενο σε ηλεκτρικό.
Τα αναλογική όργανα με τον μικρό ψηφιακό πίνακα στο κέντρο τους συνεχίζουν να έχουν την αναχρονιστική έντονη κλίση προς τα επάνω, ωστόσο το τιμόνι διαθέτει πλέον και τηλεσκοπική ρύθμιση. Μαζί με το κάθισμα που ρυθμίζεται σε ύψος, εξασφαλίζουν μια ευχάριστα προσαρμόσιμη θέση οδήγησης.
Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί η περιφερειακή ορατότητα, όπως επίσης και οι διαθέσιμοι χώροι, παρότι το μήκος του αμαξώματος δεν ξεπερνά τα 4,1 μέτρα. Η διαρρύθμιση του εσωτερικού είναι τέτοια που αφήνει επαρκή χώρο για 4 ενήλικες, χωρίς να αποκλείεται και ένας 5ος, ενώ για τις αποσκευές ο όγκος ανέρχεται στα 410 λίτρα και μπορεί να επεκταθεί με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος -σε 2 τμήματα- στα 1.455 λίτρα.
Λόγια του δρόμου
Το μεγάλο ατού του Dacia Sandero Stepway LPG είναι φυσικά η δυνατότητα του κινητήρα του να λειτουργεί με δύο τύπους καυσίμου: βενζίνη και υγραέριο κίνησης (LPG).
Η εργοστασιακή τοποθέτηση του συστήματος καύσης υγραερίου προσθέτει μια σπάνια ηρεμία πνεύματος στον ιδιοκτήτη, καθώς αυτό υπόκειται σε όλες τις εγγυήσεις -και μάλιστα 5 ετών- που καλύπτουν όλα τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου.
Η επιλογή καυσίμου ελέγχεται από ένα διακόπτη αριστερά και χαμηλά σχετικά στο ταμπλό, ενώ όταν το LPG τελειώσει, με το οποίο κινείται το αυτοκίνητο βάσει της εργοστασιακής του ρύθμισης, περνά αυτόματα στη βενζίνη χωρίς κάποια περαιτέρω επέμβαση του οδηγού. Προσοχή όμως. Όπως σε όλα τα συστήματα LPG, έτσι και εδώ για λίγα δευτερόλεπτα ο κινητήρας αρχικά λειτουργεί μόνο με βενζίνη, ώσπου να φτάσει σε μια ιδανική θερμοκρασία. Γι' αυτό το ρεζερβουάρ βενζίνης πρέπει πάντα να έχει μια μικρή έστω ποσότητα καυσίμου. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ξεχωριστές ενδείξεις πληρότητας των δύο δεξαμενών καυσίμων, καθώς και πληροφόρηση για την αυτονομία κίνησης με κάθε καύσιμο, μέση κατανάλωση κ.λ.π.
Ο μικρός κινητήρας turbo TCe των 999 κ.εκ. αποδίδει με την καύση LPG 100 ίππους ισχύος και 170 Nm ροπή στις 2.000 σ.α.λ. Τα αντίστοιχα νούμερα με βενζίνη είναι 91 ίπποι και 160 Nm ροπή στις 2.100 σ.α.λ. Προφανώς, λοιπόν, το αυτοκίνητο λειτουργεί πιο αποδοτικά με το LPG. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο η ροπή αποδίδεται σχετικά ψηλά και ο οδηγός νοιώθει ένα μικρό δισταγμό του μοτέρ στις εκκινήσεις, που χρειάζεται να ξεπεράσει τις 1.500 σ.α.λ. για να αποδώσει ικανοποιητικά.
Εν κινήσει, το λειτουργικά πολύ καλό κιβώτιο των έξι σχέσεων έχει καλή κλιμάκωση, με αποτέλεσμα οι στροφές να διατηρούνται πάντα στο εύρος της ιδανικής απόδοσης. Ομοίως καλή είναι και η αίσθηση του επιλογέα, ο οποίος μάλιστα βρίσκεται και σε σωστή θέση.
Ένα από τα σημεία που εύκολα ο οδηγός αντιλαμβάνεται μια έκπτωση σε σχέση με το σύγχρονο ανταγωνισμό, είναι στην ηχομόνωση. Ο κινητήρας ακούγεται λίγο περισσότερο από το σύνηθες για super mini μοντέλα, ενώ αισθητός είναι ο θόρυβος από τα ελαστικά και τον αέρα στις μεγάλες ταχύτητες -χωρίς όμως να γίνεται ενοχλητικός.
Η ανάρτηση με τις μεγάλες διαδρομές κρατά ξεκούραστους τους επιβάτες, επιτρέπει όμως σχετικά μεγάλες κλίσεις στο αμάξωμα. Παρότι το αυτοκίνητο έχει υψηλό περιθώριο πρόσφυσης, στις στροφές ο οδηγός καλό είναι να επιλέγει ένα γραμμικό και συγκρατημένο στιλ οδήγησης, που ταιριάζει επίσης στο όχι ιδιαίτερα πρόθυμο να μεταφέρει ακριβείς πληροφορίες από τους τροχούς τιμόνι.
Τα φώτα LED έχουν καλή δέσμη, φωτεινότητα και εύρος, αποτελώντας ένα ακόμα πλεονέκτημα του αυτοκινήτου, ενώ σε επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας δεν θα πρέπει να παραλείψουμε την ύπαρξη του στάνταρ συστήματος αυτόματης πέδησης. Ευπρόσδεκτο επίσης σε μεγάλα ταξίδια είναι το cruise control, με το σύστημα speed limiter για τον περιορισμό -κατ' επιλογή του οδηγού- της μέγιστης ταχύτητας.
Οι επιδόσεις του αυτοκινήτου, με χρόνο για την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα στα 11,9 δλ. και μέγιστη ταχύτητα 177 χλμ./ώρα, είναι απόλυτα ικανοποιητικές και σίγουρα πολύ πιο αξιοπρεπείς απ΄ ότι αφήνουν να εννοηθεί οι 100 ίπποι. Το χαμηλό βάρος των 1.176 κιλών του Sandero Stepway παίζει καίριο ρόλο στη διευκόλυνση της απόδοσης.
Η κατανάλωση καυσίμου δεν αποτελεί έκπληξη και με LPG το Dacia Sandero χρειάζεται κατά μέσο όρο 9 περίπου λίτρα, ενώ με βενζίνη λίγο πάνω από 7 λίτρα. Καθώς λοιπόν το κόστος του LPG είναι περίπου το μισό της βενζίνης και υπάρχει σχεδόν παντού, είναι προφανές ότι η δεξαμενή των 40 λίτρων -50 αυτή της βενζίνης- δεν πρέπει να μένει ποτέ άδεια.
Λίγα δίνεις, πολλά παίρνεις
Προφανώς το νέο Dacia Sandero Stepway δεν είναι το πιο γρήγορο, το πιο ευχάριστο στην οδήγηση ή το πιο καλά εξοπλισμένο της κατηγορίας τους. Είναι όμως πολύ άνετο, ευρύχωρο, οικονομικό, επαρκώς σβέλτο, διαθέτει πενταετή εγγύηση και μπορεί να αποκτηθεί με μόλις 15.880 ευρώ στην πολύ καλά εξοπλισμένη έκδοση Style της δοκιμής. Αν μάλιστα ο οδηγός του επιθυμεί και επιπρόσθετα στοιχεία άνεσης ή πολυτέλειας, αυτά υπάρχουν διαθέσιμα προαιρετικά -όπως το σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί, ο αυτόματος κλιματισμός, η ηλιοροφή, η κάμερα οπισθοπορείας- και μάλιστα με σχετικά χαμηλό κόστος.
Σε όλα τα παραπάνω προσθέστε την πολύ προσεγμένη σχεδίαση του αμαξώματος, η οποία δίνει το ακριβώς αντίθετο στίγμα από αυτό μιας «οικονομικής» επιλογής και έχετε την εικόνα όχι μόνο ενός τίμιου αλλά τελικά ενός ποθητού αυτοκινήτου. Κατά την ταπεινή μας άποψη αυτή είναι και η μεγάλη καινοτομία που φέρνει το νέο Sandero Stepway στη μάρκα.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!