Test ride Yamaha Ténéré 700 MY2023: Με πινελιές ανανέωσης (vid)
- Τι αλλάζει στο μοντέλο 2023
- Όλα ξεκίνησαν το 2016
- Στην παραγωγή το 2019
- 40 χρόνια Ténéré
- Αγωνιστική εμφάνιση
- Mε επίκεντρο την ευκολία χειρισμού
- Κάνει και ταξίδι
- Αξεσουάρ εν αφθονία
- Επίλογος
- Στο gmotion by gazzetta επιλέγουμε κορυφαίο εξοπλισμό ασφάλειας και προστασίας μόνο από το motomarket
Το ξέρουν καλά οι Ιάπωνες, πως δηλαδή μόνο εύκολα δεν είναι τα πράγματα με αντιπάλους όπως τα “φρέσκα”, ισχυρότερα και φουλ ηλεκτρονικά εξοπλισμένα Aprilia Tuareg 660, ΚΤΜ 790 Adventure, Honda Transalp XL 750 και Suzuki V-Strom 800 DE, αφήστε που καραδοκεί τόσο το αειθαλές V-Strom 650 ΧΤ όσο και ο κινεζικός ανταγωνισμός με μοντέλα που δελεάζουν, τόσο με τα χαρακτηριστικά τους όσο και -πολύ περισσότερο- με τις τιμές τους.
H Yamaha, όλως περιέργως, γυρίζει την πλάτη στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και στη θέση του προτάσσει μια μοτοσυκλέτα με σκληροτράχηλο χαρακτήρα για αναβάτες που θέλουν να ισοπεδώνουν ότι βρουν μπροστά τους, σε άσφαλτο και -κυρίως- σε χώμα. Κοινώς, μην περιμένετε οδηγικά προγράμματα, traction control, cornering ABS, cruise control και τα λοιπά, μόνο ένα βελτιωμένο και ρυθμιζόμενο δικάναλο ABS υπάρχει, που ευτυχώς μπορεί και απενεργοποιείται για τη χρήση εκτός ασφάλτου. Και για να είμαστε πιο ακριβείς, από το 2023 υπάρχει και προεγκατάσταση για quickshifter+/-, το οποίο θα το βρείτε στον εξτρά εξοπλισμό του μοντέλου και κοστίζει -αξίζει να τα δώσετε- περί τα 250€. Και μια σημαντική λεπτομέρεια, το μοντέλο απέκτησε έκδοση 35kW για να μπορεί να οδηγηθεί και από αναβάτες με δίπλωμα κατηγορίας A2!
Τι αλλάζει στο μοντέλο 2023
Μιλώντας πάντα για τη βασική του έκδοση, το νέο Ténéré 700 απέκτησε μια έγχρωμη οθόνη TFT 5 ιντσών σε κάθετη διάταξη, η οποία προσφέρει και δυνατότητα συνδεσιμότητας Bluetooth μέσω της δωρεάν εφαρμογής Yamaha MyRide. Αυτό συνεπάγεται την προβολή των όποιων ειδοποιήσεων του τηλεφώνου στην οθόνη, αλλά και τη δυνατότητα καταγραφής στοιχείων τηλεμετρίας και sharing αυτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Χαρακτηριστικό της η παροχή δύο διαφορετικών λειτουργιών, ονόματι "Explorer" και "Street" αντίστοιχα και με ανάλογες ενδείξεις. Δυνατότητα πλοήγησης δεν υφίσταται μέσω αυτής, αλλά υπάρχει μια βάση ακριβώς από πάνω της που μπορεί να φιλοξενήσει μια εξωτερική συσκευή (κινητό, GPS κλπ) και η οποία μπορεί να μας κάνει τη δουλειά.
Επιπλέον, η μοτοσυκλέτα έχει πλέον ένα εξελιγμένο σύστημα ABS με τρεις επιλογές λειτουργίας και το οποίο μπορεί να απενεργοποιηθεί είτε μόνο στον πίσω τροχό ή/και πλήρως (Mode 1 και το ABS επενεργεί παντού, Mode 2 μόνο μπροστά και Mode 3 πουθενά). Η μανέτα του μπροστινού φρένου έχει ανασχεδιαστεί για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε πιθανή πτώση και στις αναβαθμίσεις περιλαμβάνονται επίσης μια νέα θύρα USB (που αντικατέστησε την πρίζα 12V), φλας τεχνολογίας Led, νέα γραφικά στο ρεζερβουάρ και ένα νέο χρωματισμό ονόματι Tech Kamo, που αντικατέστησε τον αντίστοιχο Midnight Black. Τελεία και παύλα, όλα τα υπόλοιπα μένουν ως είχαν.
Όλα ξεκίνησαν το 2016
Η πρώτη ένδειξη ότι η Yamaha ετοίμαζε ένα νέο Ténéré μας δόθηκε με την κυκλοφορία του πρωτότυπου T7 το 2016, το οποίο παρέλασε σε εκθέσεις μοτοσυκλετών σε ολόκληρο τον κόσμο και σε μια προσπάθεια της εταιρείας να συγκεντρώσει σχόλια και εντυπώσεις. Αμέσως μετά, το 2017 συγκεκριμένα, παρουσίασε ένα ακόμα πρωτότυπο ονόματι Ténéré 700 World Raid, που ήταν ένα βήμα πιο κοντά στις τελικές προδιαγραφές του μοντέλου παραγωγής. Πριν γίνει αυτό, υποβλήθηκε σε μια παγκόσμια περιοδεία σε διάφορες τοποθεσίες ανά τον πλανήτη, περνώντας από δοκιμές σε ακραίες και λίαν αντίξοες συνθήκες. Με μια ομάδα επαγγελματιών αναβατών, συμπεριλαμβανομένου του πολυνίκη του Rally Dakar Stephane Peterhansel, το World Raid δοκίμασε τα όριά του από τις αχανείς αγροτικές εκτάσεις της Αυστραλίας μέχρι τις αφιλόξενες ερήμους της Νότιας Αμερικής.
Στην παραγωγή το 2019
Το Ténéré 700 ήρθε για να επαναπροσδιορίσει τη θέση της Yamaha στην κατηγορία Adventure, όντας το πρώτο μιας σειράς διάφορων εκδόσεων που ακολούθησαν μέσα στα επόμενα χρόνια. Εξοπλισμένο με τον ήδη γνωστό μας (από τα MT-07, Tracer, XSR) δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα Crossplane CP2 των 689cc και 74Hp*, αλλά και με ένα ολοκαίνουργιο διπλό ατσάλινο πλαίσιο, σχεδιάστηκε για να προσφέρει ευκολία χειρισμού και ευελιξία τόσο στις χωμάτινες διαδρομές όσο και στις ασφάλτινες μακρινές αναζητήσεις. Με μεγάλο ανεμοθώρακα και μελετημένη αεροδυναμική προστασία μπορoύσε και κάλυπτε μεγάλες αποστάσεις με χαρακτηριστική ευκολία και από την άλλη ο αναβάτης εκτίμησε και τη δυνατότητα απενεργοποίησης του ABS όταν αποφάσιζε να κινηθεί γρήγορα στο χώμα. Κατά τη διάρκεια της εξέλιξής του, ένας από τους βασικούς στόχους των μηχανικών ήταν η επίτευξη ενός λεπτού, ελαφριού και συνάμα στιβαρού πλαισίου, που θα ήταν εξίσου κατάλληλο τόσο στην οδήγηση εντός δρόμου όσο και εκτός. Μελέτησαν προσεκτικά την όλη εργονομία και δούλεψαν πολύ πάνω στον τομέα της ανάρτησης, προσφέροντας παράλληλα τη δυνατότητα της πλήρους και εύκολης ρύθμισής της! Δούλεψαν όμως πολύ και όσον αφορά στο σύστημα των φρένων, επιλέγοντας τρία κυματιστά δισκόφρενα με δαγκάνες της καταξιωμένης Brembo και δικάναλο ρυθμιζόμενο ABS.
*Λόγω Euro 5 η απόδοση στα νέα μοντέλα είναι 72,4Hp
40 χρόνια Ténéré
To πρώτο μοντέλο της ιστορικής γκάμας, που στην ουσία ήταν και η πρώτη μοτοσυκλέτα Adventure της Yamaha, εμφανίστηκε στην αγορά το 1983 και αφορούσε σε έναν θρύλο ονόματι Ténéré ΧΤ600Z. Φέτος η Yamaha το γιορτάζει με μια πανευρωπαϊκή εκδήλωση για τα 40 χρόνια, όπου παρουσιάζει μια συλλογή από ιστορικά μοντέλα Ténéré κατασκευής 1983-2010, καθώς και αυθεντικές αγωνιστικές μοτοσυκλέτες που έχουν συμμετάσχει στο Rally Dakar. Κατά τη διάρκεια του εν λόγω event μάλιστα, δίνει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να δουν από κοντά -και για πρώτη φορά- τη νέα έκδοση Ténéré World Rally. Αυτή είναι βαμμένη στα εργοστασιακά αγωνιστικά χρώματα του αγωνιστικού YZE 850, της μοτοσυκλέτας δηλαδή που οδήγησε ο Στεφάν Πετερανσέλ στην κατάκτηση της νίκης στο Rally Dakar του 1993. Στη φωτογραφία μπορείτε να δείτε τον τεράστιο Γάλλο αναβάτη ανάμεσά τους.
Αγωνιστική εμφάνιση
Η σχεδίαση του νέου Ténéré 700 αντλεί επιθετική φιλοσοφία αγωνιστικών καταβολών, με το χαρακτηριστικό «συγκρότημα» των τεσσάρων προβολέων LED με την εξαιρετική απόδοση και το α λα Rally πολυόργανο με τις πολλές πληροφορίες να είναι στοιχεία αρκετά για να μας πείσουν. Σε διάταξη 2+2 και προστασία μέσω ενός διάφανου κέλυφους, καθώς και με δύο φώτα θέσης LED στη βάση, η μπροστινή όψη χαρίζει εμφάνιση αντίστοιχη με αυτή μιας αληθινής Adventure μοτοσυκλέτας που δείχνει να βγήκε από αγώνα Rally. Στο όλο περιπετειώδες πνεύμα συμβάλλουν φυσικά και οι ακτινωτοί τροχοί με τις χωμάτινες διαστάσεις (18Χ21), το ευμεγέθες αλουμινένιο ψαλίδι, οι μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων (200/210mm), η τεραστίων διαστάσεων αλουμινένια ποδιά, οι προστατευτικές χούφτες στο τιμόνι και, φυσικά, τα τρακτερωτά ελαστικά Scorpion Rally STR της Pirelli.
Mε επίκεντρο την ευκολία χειρισμού
Στην εβδομαδαία συμβίωσή μας με το νέο Ténéré 700 γνωρίσαμε μια μοτοσυκλέτα που είναι πολύ εύκολη και απόλυτα εργονομική στη χρήση, με καλές και ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, με φιλικό και αρκετά ισχυρό κινητήρα, χωρίς ξεσπάσματα ή ραθυμίες στη λειτουργία του. Μπορεί να κινηθεί σβέλτα σε διαδρομές εντός και εκτός δρόμου, όσο της επιτρέπει το μεγάλο της μεταξόνιο και τα 200+ κιλά της (που φαίνονται λιγότερα όταν κινείται). Η οδήγησή της είναι πολύ ευχάριστη, με τις όποιες αντιδράσεις της να είναι προβλέψιμες και εύκολα ελεγχόμενες. Σε γλιστερές επιφάνειες είναι αλήθεια πως της λείπει το Traction Control και θέλει ισορροπημένη οδήγηση για να μείνει στην πορεία της. Από την άλλη, στα χέρια ενός έμπειρου αναβάτη με ανήσυχο πνεύμα μπορεί να προσφέρει ατελείωτες πλαγιολισθήσεις και οδηγικές υπερβολές. Ειδικά στο χώμα, όπου το Ténéré τιμά και με το παραπάνω την ιστορία του, όντας απολαυστικό ακόμα και σε πολύ σκληρά εδάφη. Θα λέγαμε μάλιστα ότι είναι και το πιο ευκολοδήγητο στην κατηγορία, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε ένα ευρύτερο κοινό να βελτιώσει τις “off-road” ικανότητές του. Σε χαμηλές ταχύτητες και σε απαιτητικά εδάφη (πέτρες, κροκάλα, δύσβατα μονοπάτια κλπ), τα κιλά της μοτοσυκλέτας θα βγουν στην επιφάνεια και θα δυσκολέψουν τον άνευ μεγάλης εμπειρίας αναβάτη, αλλά ας μη ξεγελιόμαστε, για αυτή τη δουλειά μόνο μια καθαρόαιμη Enduro ενδείκνυται.
To πλαίσιο αποδείχθηκε εξαιρετικά στιβαρό, παντρεύοντας σταθερότητα στα πολλά και ευελιξία στα δύσκολα. Με τον κινητήρα να ανεβάζει 11.500 στροφές η ακαμψία που προσφέρει στην επιθετική οδήγηση κρίνεται σαν σωτήρια, γεμίζοντας εμπιστοσύνη και αυτοπεποίθηση τον αναβάτη ακόμα και σε ακραίες συνθήκες. Και δεν είναι μόνο στην πίεση που διακρίνεται, καθόσον σε συνεργασία με τη γεωμετρία της μοτοσυκλέτας και τις ρυθμιζόμενες αναρτήσεις μπορεί και αναταποκρίνεται ιδανικά και σε κάθε άλλη συνθήκη, από τη χαλαρή αστική βόλτα μέχρι τα ταξίδια σε επαρχιακό ή/και εθνικό δίκτυο.
Το γκάζι δεν είναι ηλεκτρονικό, ούτε ο συμπλέκτης υδραυλικός ή/και υποβοηθούμενος, όλα γίνονται παραδοσιακά μέσω ντίζας και παρόλα αυτά χαρακτηρίζονται από γραμμική απόδοση το πρώτο και μαλακή λειτουργία ο δεύτερος. Βέβαια, η λειτουργία του ψεκασμού στο απότομο άνοιγμα του γκαζιού είναι μάλλον παραπάνω άμεση από αυτό που χρειάζεται, αλλά αυτό είναι κάτι που, τελικά, γρήγορα συνηθίζεται. To κιβώτιο ταχυτήτων διαθέτει έξη σωστά κλιμακωμένες σχέσεις και οι αλλαγές είναι σχετικά θορυβώδεις μεν, πλην όμως ακριβείς ακόμα και στην οδηγική υπερβολή. H ανάρτηση έχει την υπογραφή της KYB (Kayaba) και πέραν της πολύ καλής λειτουργίας προσφέρει και πληθώρα ρυθμίσεων για να ανταπεξέλθει στο ρόλο της σε κάθε συνθήκη (ένα άτομο, δύο άτομα με αποσκευές, χρήση εκτός δρόμου κλπ). Μπροστά υπάρχει ένα ανεστραμμένο πιρούνι με καλάμια 43mm και ρυθμιζόμενες αποσβέσεις σε συμπίεση και επαναφορά. Πίσω, ένα μονό αμορτισέρ με μοχλικό σύστημα δέχεται επιπρόσθετα και ρύθμιση προσφόρτισης του ελατηρίου του, κάτι που γίνεται εύκολα και χωρίς χρήση εργαλείου.
Η θέση οδήγησης έχει σχεδιαστεί ξεκάθαρα με χωμάτινο προσανατολισμό, ακόμα και όταν ο αναβάτης είναι όρθιος στα φαρδιά μαρσπιέ. Εκεί, η λεπτή σιλουέτα του ρεζερβουάρ, η γωνία που σχηματίζουν τα χέρια με το “fat bar” αλουμινένιο τιμόνι και η θέση των μαρσπιέ αφήνουν τον οδηγό να φέρει το σώμα του πιο μπροστά και φορτίζοντας με αυτόν τον τρόπο το πιρούνι να κερδίσει σε κράτημα και ακρίβεια χειρισμών. Σε κάθε περίπτωση, τα φοβερά και τρομερά ελαστικά της Pirelli ενισχύουν την αυτοπεποίθηση του αναβάτη να τολμήσει το κάτι παραπάνω. Αν κάναμε ξεκάθαρα ασφάλτινη χρήση θα προτιμούσαμε να είναι tubeless αλλά δεν μπορείς, τελικά, να τα έχεις όλα. Η θέση της Yamaha είναι ξεκάθαρη, το Ténéré είναι μια μοτοσυκλέτα Adventure με έμφαση στην εκτός δρόμου οδήγηση και εκεί η χρήση σαμπρέλλας κρίνεται απαραίτητη καθόσον ένα χτύπημα στο χείλος της ζάντας μπορεί να αποβεί “μοιραίο” χωρίς αυτή.
Αρωγός της όλης καλής εικόνας, τέλος, είναι και η απόδοση των φρένων της Brembo με την απόλυτα γραμμική και μεστή λειτουργία τους. Το ABS είναι όσο ευαίσθητο χρειάζεται και δεν μπλοκάρει χωρίς λόγο, στο χώμα κάνει καλά τη δουλειά του όταν οι ρυθμοί είναι χαλαροί, αλλά στην επιθετική οδήγηση καλύτερα να αφαιρείται στον πίσω τροχό (τουλάχιστον). Στην άσφαλτο δύσκολα θα σου θυμήσει την παρουσία του και αυτό μας άρεσε πάρα πολύ.
Κάνει και ταξίδι
Η αεροδυναμική προστασία της μοτοσυκλέτας κρίνεται κάτι παραπάνω από αρκετή για τον χαρακτήρα της, δίνοντας σε έναν ή δύο αναβάτες τη δυνατότητα να βγουν στην άσφαλτο και να καταπιούν χιλιόμετρα. Το Ténéré δείχνει και σε αυτόν τον τομέα τη φιλικότητά του, τόσο με τις ανέσεις που προσφέρει όσο και με τη χαμηλή του κατανάλωση, που κάλλιστα μπορεί να κυμανθεί σε νούμερα ακόμα και κάτω από τα 5 λίτρα! Με τη χωρητικότητα του ρεζερβουάρ στα 16, η αυτονομία ξεπερνά τα 300 χιλιόμετρα και αυτό είναι πολύ σημαντικό για μια μοτοσυκλέτα Adventure. Η τελική μετάδοση έχει ένα σχετικά “κοντό” γρανάζωμα, φυσιολογικό από τη στιγμή που το μοντέλο έχει χωμάτινες καταβολές, πλην όμως αυτό αφενός περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 190km/h και αφετέρου κρατάει τις στροφές του κινητήρα ψηλότερα από το επιθυμητό (πάντα για ταξίδι στην άσφαλτο μιλώντας). Όλα όμως διορθώνονται με την τοποθέτηση ενός γραναζιού με 1-2 λιγότερα δόντια πίσω, με επιπρόσθετο κέρδος τη μείωση των κραδασμών και της κατανάλωσης.
Μικρή ένσταση θα υποβληθεί για την επίπεδη σέλα στην πολύωρη οδήγηση, θα προτιμούσαμε να έχει κάτι με περισσότερο αφρώδες υλικό, όπως για παράδειγμα αυτή που εξοπλίζει την έκδοση Rally Edition. Μικρό το κακό όμως, καθόσον μπορείτε να βρείτε μια αντίστοιχη στη λίστα των διαθέσιμων γνήσιων αξεσουάρ της Yamaha. Και αν το ύψος σας είναι τέτοιο που σας δυσκολεύει όταν βρεθείτε στα 875mm που απέχει η σέλα από το έδαφος, υπάρχει διαθέσιμη και μια χαμηλότερη στην εν λόγω λίστα. Όσον αφορά στο/στη συνεπιβάτη, θα κάνουμε μια ακόμη ένσταση για την απουσία χειρολαβών, κάτι που λύνεται με την τοποθέτηση after market αξεσουάρ βέβαια καθόσον υπάρχουν οι σχετικές αναμονές.
Αξεσουάρ εν αφθονία
Καθόσον οι σημερινοί αναβάτες δεν κάθονται στα αυγά τους και επιδίδονται σε διαρκείς βελτιώσεις στις αγαπημένες τους συμβίες, η Yamaha φρόντισε να τους ευχαριστήσει μέσα από μια πραγματικά μεγάλη λίστα γνήσιων after market αξεσουάρ, όπως επίσης και με τη διάθεση των ολοκληρωμένων πακέτων “Rally” και “Explorer”. Μπορείτε να τα δείτε όλα εδώ.
Επίλογος
Με την τιμή του νέου Ténéré 700 να ξεκινά από τα 11.600€ (μοντέλο δοκιμής), ο υποψήφιος αγοραστής το βάζει ψηλά στη λίστα των επιλογών του, ειδικά αυτός που θέλει να εκμεταλλευτεί τις “off-road” δυνατότητές του. Όταν το 2019 η Yamaha αποφάσισε να μπει στην κατηγορία των μεσαίων Adventure σίγουρα δεν φανταζόταν πως η δική της πρόταση θα είχε τόσο σημαντικό ρόλο στην εκτόξευση των πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Η λέξη Ténéré, όπως και να το κάνουμε, βρίσκεται χαραγμένη στο υποσυνείδητο εκατοντάδων χιλιάδων μοτοσυκλετιστών κάθε ηλικίας και από μόνη της δημιουργεί μια ακαταμάχητη έλξη. Οι υπεύθυνοι της Yamaha το έχουν καταλάβει φυσικά και το αποδεικνύουν με την παρουσίαση ολοένα περισσότερων εκδόσεων στο πέρασμα του χρόνου, προκειμένου να καλύψουν ποικίλες ανάγκες της αγοράς. Για το 2023, πέραν της βασικής έκδοσης, η φίρμα του Ιβάτα προσφέρει τρεις ακόμα, συγκεκριμένα τις Rally Edition, World Raid και τη νέα World Rally, με τιμές στα 13.200€, 13.900€ και 14.800€ αντίστοιχα.
Μπορείτε να τις δείτε όλες εδώ
Στο gmotion by gazzetta επιλέγουμε κορυφαίο εξοπλισμό ασφάλειας και προστασίας μόνο από το motomarket
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!